Axo Finans vil rydde opp i spam-markedsføring

Axo Finans sier de vil gå gjennom sine lister med kontaktinformasjon til forbrukere, og sørge for at forbrukere som ikke har avgitt gyldig samtykke til å motta markedsføring på e-post og SMS fjernes fra listene.

Publisert:
Oppdatert:

Forbrukertilsynet har mottatt klager fra mange forbrukere som opplever å få markedsføring på e-post eller SMS fra Axo Finans eller en av deres samarbeidspartnere uten at de har gitt samtykke til det. Ifølge markedsføringsloven er det forbudt å sende ut slik markedsføring uten at forbrukeren har gitt eksplisitt og informert samtykke til det.

–  Vi ser alvorlig på at markedsføring for forbrukslån sendes direkte til forbrukere på e-post og SMS når forbrukerne ikke har sagt ja til å motta denne markedsføringen, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet.

– Vi følger nøye med på klager på spam-markedsføring av forbrukslån, og vil holde oppdragsgiver ansvarlig for eventuell spam som sendes fra deres samarbeidspartnere.

Forbrukertilsynet er fornøyd med at Axo Finans nå tar grep om rutinene sine og at de vil gå gjennom både egne og samarbeidspartnernes lister.

Mange klager

I løpet av de første seks månedene i 2019 mottok Forbrukertilsynet ca. 60 klager på kredittbransjens markedsføring via e-post og SMS.

Tidligere denne måneden sendte Forbrukertilsynet også ut et generelt orienteringsbrev til bransjen der vi orienterte om reglene for markedsføring via e-post og SMS.

– Mengden klager vi har fått på kredittbransjens markedsføring via e-post og SMS tidligere i år har gjort at vi ser oss nødt til å minne om hvilke regler som gjelder, sier Haug.