Hva menes med bærekraftpåstander?
Med bærekaftpåstander menes bruk av utsagn, opplysninger, symboler, bilder, merkeordninger eller lignende, som gir inntrykk av at et produkt har etiske, eller miljømessige egenskaper, eller at en virksomhet tar særlige hensyn til bærekraft.
Hva må man tenke på?
- Bærekraftmarkedsføring må gi en veiledende og korrekt fremstilling av de aktuelle fordelene ved produktet
- Dokumentasjon som godtgjør at påstandene er riktig må kunne legges frem sammen med markedsføring
- Markedsføringen burde ikke være utformet slik at den utnytter forbrukernes bekymring for miljø, klima eller etiske forhold
- Bruk offisielle merkeordninger fremfor egne merkeordninger
- Unngå å sammenblande informasjon om bærekraftsarbeidet for hele virksomheten og informasjon knyttet til konkrete produkter.
Hva gjør vi?
Forbrukertilsynet fører tilsyn med bærekraftpåstander i markedsføring, og har behandlet flere saker knyttet til dette. I tillegg jobber vi med å informere og veilede næringsdrivende som ønsker å fremheve miljømessige og etiske aspekter ved produktene sine i markedsføringen.