Barn og mindreårige under 18 år kan ikke sette seg i gjeld, eller kjøpe ting som skal betales gjennom en faktura de får tilsendt i ettertid. De kan heller ikke inngå abonnementsavtaler som koster penger uten at foreldrene samtykker.
Likevel har flere foreldre opplevd at barna deres har fått varer i posten med krav om betaling. Ofte mener foreldrene at barna ikke har vært i kontakt med selskapet som står bak.
Ikke betal
I slike tilfeller bør ikke foreldrene betale regningen, men protestere skriftlig på kravet til selskapet som har sendt ut varene.
– Det er selskapet bak forsendelsen som må bevise at det er inngått en gyldig avtale med en myndig person. Næringsdrivende kan ikke kreve inn penger fra mindreårige, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.
Dersom du sender en skriftlig protest på kravet, kan du skrive at kravet er ugyldig, siden avtalen er inngått med en mindreårig.
Kan ikke kreve aldersbevis
Flere av klagerne opplyser at selskapene krever at foreldrene skal sende inn dokumentasjon på at personen som har mottatt kravet er mindreårig for at de skal slette betalingskravene. De har også stilt krav om at foreldrene må anmelde forholdet som identitetstyveri. Dette har selskapene ingen rett til å kreve.
Noen forbrukere har også opplevd at regningen har blitt sendt til inkasso.
– Hvis regningen er sendt til inkasso, bør du protestere skriftlig på kravet til inkassoselskapet også. Et inkassoselskap skal ikke kreve inn pengene, dersom kravet er omstridt, sier Haugseth.
Dersom selskapet ikke avslutter saken, kan du kontakte Forbrukerrådet for bistand. Hvis selskapet holder til i et annet land enn Norge, kan Forbruker Europa gi deg råd og bistand.