– Det er viktig at forbrukerne får relevant informasjon og kan ta informerte valg, enten selger kommer på døren, tar kontakt per telefon eller forbrukeren selv undersøker de ulike selskapene som tilbyr alarm, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.
I brevet bes selskapene blant annet om å gjøre følgende:
- Gi bedre informasjon om priser. Tilbyderne må sikre at det finnes prislister tilgjengelige på nettsiden, slik at forbrukere har mulighet til å gjøre seg kjent med prisen. I dag operer bransjen nesten utelukkende med telefon- og dørsalg, og dette er den eneste måten for forbrukerne å finne ut av hva tjenesten koster. Dette gjelder også når forbrukeren går inn på alarmselskapets nettsted, hvor forbrukeren hos flere av selskapene må akseptere at de skal bli oppringt for å få informasjon om prisen.
- Sikre at regelverket følges ved bruk av dørsalg. Forbrukere som har klaget reagerer blant annet på at dørselgere ikke presenterer seg som selger og heller ikke oppgir hvem de representerer, at dørselgere er pågående, bruker villedende informasjon i markedsføringen og at anmodninger om å ikke bli kontaktet på denne måten ikke blir respektert.
- Ikke operere med lange oppsigelsestider. Forbrukertilsynet ser i utgangspunktet ikke at alarmselskapene kan operere med lengre oppsigelsesfrister enn 1 måned, med mindre en slik oppsigelsestid kan begrunnes særskilt.
- Sikre at forbrukerne får lovpålagt informasjon før avtalen inngås hjemme hos forbrukeren eller via telefon. Loven stiller strenge krav til hvilken informasjon næringsdrivende skal gi i disse tilfellene. Dette inkluderer blant annet samlet pris, bindings- og oppsigelsestid og tjenestens hovedegenskaper. Det finnes flere forskjellige avtalemodeller på markedet, og det er viktig at det gis tydelig informasjon om hva forbrukerne kjøper, hva dette koster og mulighetene for å komme seg ut av avtalen.
Mottakerne av brevet er bedt om å bekrefte at de vil følge kravene. Fristen for å gjøre endringer og svare på Forbrukertilsynets brev er 19. august. Du kan lese brevet vi har sendt til alarmselskapene her.
Brevet er sendt til følgende aktører:
- Sector Alarm AS
- Sensor Alarm AS
- Verisure AS
- Safey AS
- Homely AS