Selskapene Sports Nutrition og Func Food Norge har den siste tiden inngått samarbeid med flere påvirkere for å markedsføre energidrikkene Rush PWO og Celsius. For å spre budskapet har de inngått samarbeid med mikroinfluencere, hvor profilene har færre, men ofte mer engasjerte og trofaste følgere.
I en gjennomgang av markedsføringen, fant Forbrukertilsynet flere tilfeller av manglende og utydelig reklamemerking.
Opplyser om annonsøransvaret
Den siste tiden har Forbrukertilsynet hatt fokus på å informere annonsørene om deres ansvar, i tillegg til den enkelte påvirker, da annonsøren har det overordnede ansvaret for at reglene følges. Dette inkluderer blant annet at innlegget er tydelig merket med ordet «annonse» eller «reklame», tidlig i teksten.
Les også: Ber Norisma ta ansvar for reklamemerking
Forbrukertilsynet opplyser om dette i et brev til de to selskapene.
– Mange påvirkere som blir brukt til å spre markedsføring, er unge og uerfarne, og de vet ofte ikke hva som kreves av dem for å holde seg innenfor loven. Da er det viktig at annonsørene også tar ansvar, og følger opp at merkingen er riktig, sier Tonje Hovde Skjelbostad, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.
Skjelbostad understreker at det er lav terskel for å spørre om man er i tvil om hvilke regler som gjelder.
– Er du usikker på om du har merket riktig, kan du sjekke veiledningen vår eller sende oss en melding på Instagram-kontoen vår.
Forbrukertilsynet ber Sport Nutrition og Func Food Norge om tilbakemelding på hvilke rutiner selskapene har for at reglene for merking overholdes, i tilfeller hvor de bruker påvirkere til å markedsføre sine produkter.
Sport Nutrition og Func Food har svart at de har gjort tiltak for å forsikre seg om at markedsføringsloven følges, og at påvirkerne de benytter seg av nå er informert om at må merke innlegg med «annonse» eller «reklame».