I 2018 koordinerte Forbrukertilsynet en tilsynsaksjon om forbrukerdata og avtalevilkår i International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN). Blant funnene i den internasjonale tilsynsaksjonen var at informasjon om appers innsamling og behandling av personopplysninger ofte er gjemt bort i lange personvernerklæringer, flere klikk unna der man laster ned appene.
– Hvis en app er designet for å samle inn og tjene penger på opplysninger om oss, skal vi ha klar og tydelig informasjon om dette, sier direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth. Først da kan vi vurdere på riktig grunnlag om vi ønsker å ta i bruk appen, legger Haugseth til.
På bakgrunn av dette har nå 27 forbrukermyndigheter slått seg sammen for å be Apple og Google som plattformansvarlige om å foreslå endringer i app-butikkene slik at tilbyderne kan gi bedre informasjon. Initiativet koordineres av Nederland og Norge, og gir Apple og Google mulighet til å foreslå løsninger til tilsynsmyndigheter i alle verdensdeler på én gang.
– Det er en fordel både for forbrukere og næringsdrivende at myndighetene samarbeider internasjonalt, sier Haugseth. – Dersom vi ikke finner tilfredsstillende løsninger gjennom dialog, øker risikoen for globale næringsdrivende for håndhevingsprosesser fra enkeltland.
Forbrukerminister Kjell Ingolf Ropstad mener at denne saken belyser en viktig utfordring i forbrukernes digitale hverdag.
– I dag er det for vanskelig for forbrukerne å ta stilling til hvilke personopplysninger appene henter inn, og hvordan appene bruker dem videre. Det kan ikke forventes at forbrukerne skal gå inn på hjemmesiden til den enkelte app, og lese lange personvernerklæringer før de tar dem i bruk, sier Ropstad.
– Jeg mener at Apple og Google bør ta et større ansvar for å informere om personvernet i appene som lastes ned fra deres butikker. Det er bra at Forbrukertilsynet tar internasjonalt lederskap i denne saken, og setter app-butikkenes rolle og ansvar på dagsorden, sier han.
Informasjonskrav når man ikke betaler med penger
Mange apper og tjenester i den digitale økonomien finansieres gjennom kommersiell bruk av personopplysninger. For at forbrukere skal kunne sammenlikne apper før de lastes ned, må de ha klar tilgang på riktig informasjon før nedlasting eller kjøp – enten appene koster penger, eller bruker dataene våre. Åpenhet rundt datainnsamling er dermed en forutsetning for at forbrukeren skal kunne gjøre informerte valg. Kravene i forbrukervernregelverket anvendes i slike tilfeller sammen med kravene etter personvernregelverket.
Les brevet til Google her, og Apple her