Sjekk sluttprisen
Mange flyselskap velger i dag å dele opp prisen slik at man må betale ekstra for å ta med innsjekket bagasje, setereservasjon, betaling med kredittkort, innsjekk osv. Hos andre nettsteder der du kan bestille fly og overnatting, kan det også være gebyrer som kommer i tillegg til den første prisen du ser. Da kan totalprisen fort bli en del høyere enn antatt. For å få best pris bør du derfor vurder de ulike reisealternativene med alle pristillegg opp mot ditt behov før du bestiller.
Bestilling av overnatting på nett
Ikke ta markedsføring for god fisk. Utsagn som «50% rabatt» og «bare to rom ledig» er ofte villedende. Andre nettsteder kan ha like gode tilbud. Det er derfor lurt å sammenligne hotellformidlingssiden med prisen på hotellets egen hjemmeside og andre nettsteder før du bestiller. Da er du sikker på at du får den beste prisen.
Ikke stol blindt på brukeranmeldelser
Et stort europeisk tilsyn med reiseformidlere og prissammenligningssider på nett avdekket at det var tvil om troverdigheten til brukeranmeldelsene på mange prissammenligningssider. Det kan derfor være lurt å ikke stole blindt på «gode» omtaler, men også sjekke andre kilder.
Les hvilke krav Forbrukertilsynet stiller til brukeromtaler her.
Sjekk avgifter for endringer
Enkelte nettreisebyrå for bestilling av flybilletter og hotellopphold tar høye avgifter for å bistå med endring av billetter, refundering av skatter og avgifter og bruk av avbestillingsforsikring. Sjekk derfor hva slags avgifter byråene tar før du bestiller. Husk også at hotellformidlingssiden kan ha andre vilkår enn selve hotellet.
Sjekk betingelsene for flyreisen
Hvilke rettigheter og plikter du har som flypassasjer vil i stor grad reguleres av flyselskapets transportvilkår. Vilkårene varierer fra flyselskap til flyselskap. Sjekk de viktigste vilkårene, for eksempel om du kan endre billetten etter at den er bestilt og hvor mye bagasje du får lov til å ta med deg.
Husk at du ikke har angrerett
Ved kjøp av en flyreise eller hotellopphold har du ingen lovbestemt avbestillingsrett, selv om du har bestilt over internett. Dette innebærer at du ikke kan kreve å få billettprisen refundert dersom du ikke har mulighet til å reise.
Klagemuligheter
Har du havnet i en tvist med flyselskapet, reiseselskapet eller hotellet du har bestilt hos? Her finner du informasjon om hvordan du kan gå fram for å klage til klagenemnd eller sende saken til mekling hos Forbrukertilsynet.
Innlegget er oppdatert 25.8.2021