Betalingsvilkår
Disse betalingsvilkårene fastsetter vilkårene for betalingen av Forbrukertilsynets tjenester.
For å fremme en sak til mekling i Forbrukertilsynet eller til behandling i Forbrukerklageutvalget, må du betale et saksbehandlingsgebyr i henhold til forbrukerklageforskriften § 2a, som trådte i kraft 1. juli 2024. Du må betale gebyret før vi vurderer om vi kan behandle saken din.
Før du sender en sak til mekling, bør du sjekke om vi kan behandle saken din. Les informasjonen på nettsiden vår her. Hvis du sender inn sak og betaler gebyret, får du ikke gebyret tilbakebetalt hvis vi ikke kan behandle din sak og vi derfor avviser saken eller henviser den til rette instans.
Ved å akseptere betalingsvilkårene og fullføre betalingen, inngår du en avtale med Forbrukertilsynet om å få saken vurdert for den behandlingen du har bedt om – enten mekling av saken din i Forbrukertilsynet eller behandling av saken din i Forbrukerklageutvalget.
Partene
Disse betalingsvilkårene gjelder mellom deg og Forbrukertilsynet (org.nr 974 761 335).
Kontaktinformasjon til Forbrukertilsynet;
- Porselensvegen 32, 3920 Porsgrunn
Du må være 18 år og ha rettslig handleevne eller ha verge for å benytte deg av våre tjenester.
Hvis du sender inn sak på vegne av andre enn deg selv, er det du som må betale gebyret. Forbrukertilsynet har ingen ansvar eller rolle i et eventuelt økonomisk oppgjør mellom en part og fullmektigen.
Hvilke saker kan vi behandle?
Behandling av saken forutsetter at saken faller innenfor saksområdet fastsatt i forbrukerklageloven og forbrukerklageforskriften.
Pris
Saksbehandlingsgebyrets størrelse er fastsatt i forbrukerklageforskriften § 2a.
- Det koster 0,2 R (rettsgebyr) å fremme en meklingssak i Forbrukertilsynet. Per 1. juli 2024 er gebyret derfor kr 255. I 2025 utgjør dette 262 kroner.
- Det koster 1 R (rettsgebyr) å fremme en klage til Forbrukerklageutvalget etter endt mekling. Per 1. juli 2024 er gebyret derfor kr 1277. I 2025 utgjør dette 1314 kroner.
Rettsgebyret justeres hvert år, og er til enhver tid oppgitt i kroner og øre i rettsgebyrforskriften § 2-1.
Betaling av gebyret
Du må betale gebyret før vi vurderer om vi kan behandle saken din. Etter forbrukerklageforskriften § 2a kan sak til mekling i Forbrukertilsynet og klage til behandling i Forbrukerklageutvalget først fremmes når saksbehandlingsgebyret er betalt. Det betyr at dersom du ikke betaler gebyret, vil vi ikke vurdere om vi kan behandle saken din.
Betaling ved digital innsending av meklingsskjema og klageskjema til Forbrukerklageutvalget på Min side
Du betaler saksbehandlingsgebyret når du sender inn sak til mekling eller klage til Forbrukerklageutvalget via Min side. Frist for å sende inn klageskjema til Forbrukerklageutvalget er en måned etter at meklingssaken ble avsluttet.
Det er Nets Branch Norway, org.nr 996 345 734, som leverer og administrerer selve betalingsløsningen/transaksjonen. Du kan betale gebyret med kort (debetkort/kredittkort) eller Vipps.
Saken din blir registrert hos oss når du har fullført betalingen. Vi sender deg en kvittering på at vi har mottatt saken og at betalingen er gjennomført.
Betaling ved innsendelse av meklingsskjema per post
Hvis du sender inn meklingssak per post til Forbrukertilsynet, vil vi sende deg en betalingsinformasjon i retur med betalingsinformasjon og betalingsfrist på tre uker.
Gebyret skal betales til kontonummer 7694.05.69482 og merkes med saksnummeret som referanse.
Saken din stilles i bero inntil gebyret er betalt. Du skal bare betale saksbehandlingsgebyret dersom du ønsker at Forbrukertilsynet skal behandle saken din. Vi sender deg en kvittering når vi har mottatt saken og betalingen.
Betaling ved innsendelse av klage til Forbrukerklageutvalget per post
Ved avslutning av meklingssak med tilbud om behandling i Forbrukerklageutvalget vil vi sende deg en faktura med betalingsinformasjon sammen med klageskjema. Dette gjelder kun dersom du skal sende inn klageskjemaet per post. Frist for å sende inn klageskjema til Forbrukerklageutvalget er en måned etter at meklingssaken ble avsluttet.
Hvis du ønsker at Forbrukerklageutvalget skal behandle saken din, bør du betale saksbehandlingsgebyret senest samme dag som du sender inn klageskjemaet for å unngå forsinkelser i saksbehandlingen. Gebyret skal betales til kontonummer 7694.05.69482 og merkes med saksnummeret som referanse.
Hvis du ikke betaler ved innsending av klagen til Forbrukerklageutvalget, sender vi deg en faktura med betalingsfrist på tre uker. Saken din stilles i bero inntil vi har mottatt betalingen.
Du har ikke rett til tilbakebetaling hvis vi avviser saken eller henviser den til en annen instans
Du får ikke tilbakebetalt saksbehandlingsgebyret hvis Forbrukertilsynet eller Forbrukerklageutvalget avviser saken eller av andre grunner ikke tar saken til behandling. Andre grunner til at saken ikke kan tas til behandling kan være at saken faller innenfor en annen klagenemnds saksområde.
Du kan ikke klage på vedtak om avvisning eller henvisning av saken til en annen klageinstans.
Du har ikke rett til tilbakebetaling hvis du trekker saken
Du vil ikke få tilbakebetalt gebyret dersom du trekker saken fra behandling.
Hva skjer hvis du betaler inn feil beløp?
Dersom du betaler mer enn det fastsatte gebyret, skal Forbrukertilsynet tilbakebetale det overskytende beløp når vi får kunnskap om feilen. Tilbakebetalingen skjer på samme måte som du betalte.
Hvis du betaler et lavere beløp enn det fastsatte gebyret, vil du få beskjed om det. Vi vil ikke vurdere om vi kan behandle saken din før hele saksbehandlingsgebyret er betalt.
Hva skjer hvis du ikke betaler
Du har ansvar for å betale saksbehandlingsgebyret innen fristen, og for at innbetalt beløp er korrekt.
Vi avslutter meklingssaken som du har sendt inn hvis vi ikke har mottatt betaling innen betalingsfristen, og vi sender deg et avslutningsbrev. Saken kan gjenåpnes og vurderes for behandling på nytt, dersom du tar kontakt med oss igjen og betaler gebyret.
Hvis vi ikke har mottatt betaling for klagesaken som du har sendt inn til Forbrukerklageutvalget, skal Forbrukerklageutvalget avvise klagen din. Dette følger av forbrukerklageloven § 14 annet ledd bokstav c. For å unngå at saken avvises av Forbrukerklageutvalget, må du derfor betale saksbehandlingsgebyret innen betalingsfristen. Du kan ikke klage på Forbrukerklageutvalgets vedtak om avvisning.
Forbrukertilsynet har ikke ansvar for eventuelle tap som følge av nedetid eller manglende tilgjengelighet
Betalingsløsningen ved digital innsending av meklingsskjema til Forbrukertilsynet og klageskjema til Forbrukerklageutvalget er i utgangspunktet tilgjengelig alle dager døgnet rundt. Det kan imidlertid forekomme avbrudd og/eller feil i tjenesten. Forbrukertilsynet har ikke økonomisk ansvar overfor deg for eventuelle tap du lider som følge av avbrudd, nedetid, forsinkelser, redusert kapasitet o.l. i betalingsløsningen.
Hvis du ikke får betalt via betalingsløsningen på Min side, kan du be om å få faktura tilsendt. Vi gjør oppmerksom på at meklingsskjemaet eller klageskjemaet ditt i så fall ikke kan sendes via Min side, og derfor må sendes per post.
Personopplysninger
Forbrukertilsynet retter seg etter de relevante bestemmelser om personvern og informasjonssikkerhet i personopplysningsloven. Når du betaler for saksbehandlingsgebyret behandler vi kun de opplysningene som er nødvendige for å behandle betalingen.
Hvilke personopplysninger som blir samlet inn og hvordan de håndteres under behandlingen av saken, er beskrevet nærmere i Forbrukertilsynets personvernerklæring som er tilgjengelig på våre nettsider.
Du kan lese Nets personvernerklæring på deres nettsider her.