Spill er verdens største medieindustri, med større inntjening enn musikk- og filmbransjen til sammen. Det florerer med handelspraksiser som påvirker forbrukere til å blant annet bruke mer penger enn det de ønsker.
De siste årene har vi hatt fokus på dataspillmarkedet, men vi har ikke gått ut med informasjon om hva vi har jobbet med og hva våre planer er fremover. Dette skal vi nå snakke om på Medietilsynets dataspillkonferanse 12. november.
Skadelig praksis for forbrukere
Kort oppsummert har vi kartlagt dataspillmarkedet for å finne ut av hvilke praksiser som er skadelige for forbrukere, og sett på hva som er mulig å gjøre noe med innenfor det regelverket vi fører tilsyn med.
I innlegget «Dataspill er ikke et lovtomt rom» skal våre juridiske rådgivere, Erica Y. Jungblut og Vegard Grindstuen, fortelle om hvordan vi jobber både nasjonalt og internasjonalt med å stoppe urimelige inntjeningsmodeller i spill. De holder sin presentasjon tirsdag 12. november kl. 13.05-13.35.
Konferansen er fortsatt åpen for påmelding, og man kan delta både fysisk og digitalt: Dataspillkonferansen 2024 – Toxic atferd og manipulerende spilldesign – hva kan gjøres?