Dette fikk Forbrukertilsynet flest klager på i 2019

I 2019 mottok Forbrukertilsynet totalt 14 571 skriftlige tips og klager på ulike former for markedsføring. Antallet klager ligger dermed på samme nivå som i 2018, hvor det ble satt klagerekord.

Publisert:
Oppdatert:

I 2019 var det aviser, bokklubber og magasiner som havnet på klagetoppen. Klagene gjelder stort sett telefonsalg og levering av uadressert reklame til forbrukere som har reservert seg mot det. Strømleverandørene, som har vært på klagetoppen de to foregående årene, havnet denne gangen på en andreplass. Også for denne bransjen er det klager på telefonsalg som gjør at plasseringen blir så høy. Det samme gjelder mobiloperatørene, som er nummer tre på listen. Forbrukertilsynet mottok også mange klager på kredittmarkedsføring og eiendomsmeglere.

– Bransjene som i stor grad benytter seg av telefonsalg er de som havner på klagetoppen. Dette er noe vi ser år etter år, og vi er forundret over at mange næringsdrivende fremdeles har problemer med å følge reglene for denne markedsføringsformen, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

Det totale antallet klager på telefonsalg har imidlertid blitt redusert med ca. en tredjedel, fra 1546 klager i 2018 til 959 klager i 2019.

– Vi får se om nedgangen i antall klager på telefonsalg er forbigående eller om det det arbeidet vi har gjort de siste årene for å gripe inn mot lovbrudd endelig har begynt å synke inn i telefonsalgsbransjen, sier Haugseth.

Spam og kredittmarkedsføring topper tips-statistikken

Forbrukertilsynet får hvert år inn mange tips om markedsføring som forbrukere mener tilsynet bør se nærmere på. I 2019 var tallet 9929, som er tips-rekord. På tips-toppen finner vi spam, kredittmarkedsføring og prisopplysninger.

Mange forbrukere mottar store mengder spam på e-post og SMS, og mye av dette er knyttet til markedsføring av kreditt. – Vi har hatt stort fokus på ulovlig kredittmarkedsføring i mange år og kommer til å slå ned på dette også i 2020, sier Haugseth.

– Mulig juks med prisopplysninger er også noe mange forbrukere tipser oss om, og som vi vil fortsette å jobbe med det kommende året, avslutter hun.