Tidligere i år varslet den europeiske sammenslutningen av forbrukerorganisasjoner (BEUC) EU-kommisjonen om TikTok og brudd på forbrukerlovgivningen. Forbrukerrådet og flere andre nasjonale forbrukerorganisasjoner klaget samtidig inn appen til håndhevingsmyndighetene i flere europeiske land.
EU-kommisjonen og nettverket for europeiske forbrukermyndigheter (CPC) der Norge og Forbrukertilsynet deltar, har nå innledet en formell dialog med TikTok. Målet er å gjennomgå plattformens handelspraksis etter EUs forbrukervernlovgivning. Forbrukertilsynet vil fortsette å støtte dette viktige arbeidet for blant annet å beskytte barn mot skjult markedsføring og aggressive markedsføringsmetoder.
Les EU-kommisjonens pressemelding her.
Tilsyn på TikTok
TilTok er en av de mest populære plattformene blant norske barn, og Forbrukertilsynet har i år et ekstra fokus på markedsføring på TikTok. Vi gjennomførte nylig en tilsynsaksjon for å avdekke skjult markedsføring hos norske påvirkere.
Tilsynet vil følge opp og informere om funnene fra denne aksjonen om kort tid.