Europeiske forbrukermyndigheter innleder dialog med TikTok

EU-kommisjonen og nettverket for europeiske forbrukermyndigheter (CPC) har innledet formell dialog med TikTok om deres handelspraksis.

Publisert:
Oppdatert:

Tidligere i år varslet den europeiske sammenslutningen av forbrukerorganisasjoner (BEUC) EU-kommisjonen om TikTok og brudd på forbrukerlovgivningen. Forbrukerrådet og flere andre nasjonale forbrukerorganisasjoner klaget samtidig inn appen til håndhevingsmyndighetene i flere europeiske land.
EU-kommisjonen og nettverket for europeiske forbrukermyndigheter (CPC) der Norge og Forbrukertilsynet deltar, har nå innledet en formell dialog med TikTok. Målet er å gjennomgå plattformens handelspraksis etter EUs forbrukervernlovgivning. Forbrukertilsynet vil fortsette å støtte dette viktige arbeidet for blant annet å beskytte barn mot skjult markedsføring og aggressive markedsføringsmetoder.
Les EU-kommisjonens pressemelding her.

Tilsyn på TikTok

TilTok er en av de mest populære plattformene blant norske barn, og Forbrukertilsynet har i år et ekstra fokus på markedsføring på TikTok. Vi gjennomførte nylig en tilsynsaksjon for å avdekke skjult markedsføring hos norske påvirkere.
Tilsynet vil følge opp og informere om funnene fra denne aksjonen om kort tid.

Flere artikler

PayPal endrer vilkår og betingelser

Etter dialog med flere lands forbrukermyndigheter i Europa, deriblant Forbrukertilsynet, har betalingstjenesten PayPal forpliktet seg til å endre sine vilkår og betingelser. Disse skal nå bli tydeligere og lettere å forstå for forbrukerne.