Europeiske forbrukermyndigheter vil rydde opp i spillbransjen

Europeiske forbrukermyndigheter har publisert åtte prinsipper for virtuell valuta i spill.

Publisert:

EU- og EØS-landene har et godt felles lovverk som skal beskytte forbrukerne. Disse lovene gjelder også for spill. Likevel er det slett ikke alltid spillbransjen gir forbrukerne den beskyttelsen de har krav på.

Nå har europeiske forbrukermyndigheter blitt enige om en rekke grunnprinsipper for hvordan reglene skal tolkes når det gjelder såkalt virtuell valuta i spill. The Consumer Protection Cooperation Network (CPC-nettverket) har publisert en liste med prinsipper spillbransjen må følge for å være sikre på at de ikke bryter loven. Forbrukertilsynet har ledet arbeidet med disse prinsippene, sammen med nederlandske forbrukermyndigheter, Autoriteit Consument & Markt.

– Spillbransjen er internasjonal av natur. Derfor er det veldig viktig at også myndighetene samarbeider internasjonalt på dette området, sier Bente Øverli, direktør i Forbrukertilsynet.

Logo til Reklameskolen.

Hva er virtuell valuta i spill?

Virtuell valuta i spill kalles også spillvaluta eller spillpenger. Dette er en egen form for «penger» du kan bruke til å kjøpe ting i et spill eller på en spillplattform. Som regel kan du kjøpe spillpenger for ekte penger. I noen spill kan du også tjene spillpenger ved å gjøre bestemte ting i spillet.

Du kan lære mer om spillpenger på Reklameskolen.

Europeisk samarbeid

CPC-nettverket er et samarbeidsnettverk for europeiske forbrukervernmyndigheter. Medlemmene i nettverket jobber sammen for å sørge for at næringsdrivende følger europeiske forbrukervernlover. Arbeidet er koordinert av EU-kommisjonen.

Spillpenger blir ofte brukt for å få spillerne til å bruke mest mulig penger. Når prisene bare er oppgitt i forskjellige typer spillvaluta, blir det vanskelig å forstå hva innholdet egentlig koster. Ofte er det bare mulig å kjøpe spillpengene i pakker som inneholder en bestemt sum.  Sammen med manipulerende design, påtrengende kjøpsoppfordringer og muligheten til å kjøpe seg til bedre resultater kan dette gjøre at spillerne bruker mer penger enn de ønsker. Dette er ikke bare problematisk – det kan fort være ulovlig. Særlig når mange av spillerne er barn.

Måten mange aktører i spillbransjen bruker virtuell valuta på gjør også at forbrukere i praksis går glipp av viktige forbrukerrettigheter, som reklamasjonsretten, angreretten og retten til god informasjon om produktene de kjøper.

CPC-nettverket har i lengre tid jobbet med tiltak rettet mot spillindustrien. Nå har myndighetene i nettverket blitt enige om åtte grunnprinsipper for virtuell valuta i spill. Disse prinsippene kan fungere som retningslinjer for spillindustrien. Målet er å beskytte europeiske spillere mot lovbrudd, og sikre at de beholder forbrukerrettighetene sine også i spill.

Åtte prinsipper:

Prinsipp 1: Priser skal oppgis på en klar og tydelig måte.

Prisen på digitalt innhold og tjenester må oppgis klart og tydelig. Når det er mulig å kjøpe noe med spillpenger, skal det også komme klart fram hva prisen tilsvarer i «ekte» penger.

Prinsipp 2: Unngå å skjule kostnaden for digitalt innhold og tjenester.

Det bør være mulig for spillerne å forstå hvor mye digitalt innhold faktisk koster. Unngå å bruke flere typer virtuell valuta, eller å legge opp til at spillerne må kjøpe og veksle spillpenger flere ganger for å kjøpe noe.

Prinisipp 3: Ikke tving spillerne til å kjøpe mer spillpenger enn de egentlig trenger.

Ikke selg spillpenger i pakker som ikke stemmer overens med prisen på det du kan kjøpe i spillet. Spillerne bør få velge hvor mye spillpenger de vil kjøpe, og ikke kun velge mellom forhåndsbestemte pakker.

Prinsipp 4: Gi spillerne tydelig og forståelig informasjon før de kjøper noe.

Før spillere kjøper noe i spillet, skal de blant annet få informasjon om det de kjøper, hvem selgeren er, hva prisen er i ekte penger, betaling og levering, og angrerett.

Prinsipp 5: Respekter angreretten.

Når de kjøper spillpenger, har de angrerett på de spillpengene de ikke har brukt. Det er mulig å unnta digitalt innhold fra angreretten, men dette stiller flere krav. Blant annet må forbrukeren uttrykkelig godta å miste angreretten.

 Prinsipp 6: Avtalevilkår må være rettferdige og forståelige.

Avtalevilkårene må være rettferdige. De kan for eksempel ikke gi selgeren en ensidig rett til å trekke tilbake innhold eller tjenester.

Prinsipp 7: Ta hensyn til sårbare spillere.

Alle som lager spill som ikke er klart ment for bare voksne må regne med at mange av spillerne er barn. Dette stiller egne krav til spilldesign og markedsføring. Spillselskapene bør for eksempel legge til rette for fungerende foreldrekontroll, men de må uansett sikre at spillene er lovlige også uten foreldrekontroll.

Det bør være et tydelig skille mellom kjøp av varer og tjenester, og selve spillopplevelsen. Selskapene må unngå å basere forretningsmodellen på spillere som er villige til å bruke store summer på digitalt innhold i spill (‘whales’).

Det er ikke lov å oppfordre barn til å kjøpe noe, eller til å be voksne om å kjøpe ting for dem. Setninger som «Kjøp nå», «Oppgrader nå», «Klikk her for å kjøpe» er eksempler på direkte kjøpsoppfordringer.

Du kan laste ned hele prinsippdokumentet i PDF-format fra nettsiden til EU-kommisjonen.

Du kan også lese om Forbrukerrådets arbeid med virtuell valuta og rapporten «Getting played» her.

Slår ned på lovbrudd i Star Stable Online

Sammen med svenske Konsumentverket har Forbrukertilsynet ledet en felleseuropeisk sak  mot det svenske spillselskapet Star Stable Entertainment AB.

I et brev til selskapet påpeker CPC-nettverket at det populære spillet Star Stable Online ser ut til å bryte europeiske forbrukervernlover på flere punkter. Spillet inneholder blant annet direkte kjøpsoppfordringer til barn, tidspress og andre mekanismer som skal få barn til å bruke mer ekte penger til å kjøpe spillpenger enn de ellers ville gjort.

CPC-nettverket forventer at Star Stable Entertainment AB svarer på brevet innen 17. april, med en plan for hvordan de skal løse disse forbrukervernproblemene.

Du kan lese mer om saken i EU-kommisjonens pressemelding (på engelsk).

– Ingen unnskyldning

EU-kommisjonen vil også invitere representanter for spillbransjen til en workshop om virtuell valuta og hvordan de kan endre spillene sine for å følge loven.

I 2025 skal Forbrukertilsynet prioritere tilsyn med digitale medier, med særlig vekt på vern av barn. Direktør Bente Øverli er glad for at de europeiske landene nå er tydelige på hvordan regelverket skal håndheves når det gjelder bruk av virtuell valuta i spill.

Bente Øverli

– Alle forbrukere fortjener beskyttelse, men barn har et særlig vern. Dette er regler som spillbransjen allerede bør kjenne til. Nå har vi i tillegg publisert prinsipper for hvordan reglene skal anvendes i spill, så nå er det ingen unnskyldning for ikke å følge dem, sier hun.

Flere artikler

Internasjonal sak blir opna mot Meta for «betal eller samtykk»-løysing

Forbrukartilsynet deltek i behandlinga av ei grensekryssande tilsynssak mot Meta, kor det blir undersøkt om Meta sin "Pay or Consent"-løysing er i strid med europeisk forbrukarlovgiving.