Forbrukertilsynet har sammen med andre europeiske forbrukermyndigheter gått gjennom og funnet en rekke urimelige vilkår i kontraktene til Facebook, Twitter og Google+.
Selskapene endrer nå vilkår som:
- begrenser eller utelukker ansvaret selskapene har
- gir rett til å endre vilkår eller stenge brukerkontoer uten varsel
- fratar forbrukeren muligheten til å løse en tvist med selskapet gjennom tviseløsningsapparatet i sitt hjemland
– Mer enn 250 millioner europeiske forbrukere er aktive på sosiale medier. Det er derfor viktig at de store internasjonale plattformene gir disse forbrukerne de rettighetene de har krav på etter europeiske forbrukervernlover, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.
Mens Google+ går langt i å tilfredsstille alle kravene fra europeiske forbrukermyndigheter, har Facbook og Twitter bare delvis imøtetkommet krav knyttet til selskapets ansvar, og hvordan brukerne blir informert om mulig fjerning av innhold eller stenging av brukerkonto.
Les også: EU-kommisjonens pressemelding
Forhindre svindel
Forbrukermyndighetene ba også selskapene om å gjøre mer for å legge til rette for rask fjerning av annonser for falske nettbutikker, villedende konkurranser, abonnementsfeller og annen ulovlig markedsføring.
Google+ har opprettet en rutine med tidsfrister for når og hvordan selskapet skal håndtere krav om fjerning av annonser fra forbrukermyndighetene. Facebook og Twitter gir myndighetene en e-postadresse som de kan bruke til å varsle om lovbrudd.
– Disse plattformene blir i stadig større grad brukt til markedsføring, og dessverre ser vi at en del av markedsføringen er ulovlig. Det har derfor vært viktig for oss å finne en god løsning for hvordan plattformene raskest mulig kan fjerne ulovlige annonser, slik at færrest mulig blir lurt, sier Haugseth.
Selskapene har forpliktet seg til å gjennomføre endring i vilkårene på alle språk i starten av 2018.