Svindlere finner stadig nye fremgangsmåter for å lure forbrukere. Den siste tiden er det spesielt en type svindel som har generert mange klager til Forbrukerombudet. Internettannonser og spam e-poster lurer forbrukere til å tro at man kan få en iPhone, ny TV, Netflix/Spotify-abonnement eller lignende til 1 krone. I realiteten inngår man en abonnementsavtale på for eksempel unyttige antivirusprogrammer eller radiotjenester. Abonnementene koster flere hundre kroner i måneden, og trekkes automatisk fra betalingskort som forbrukerne blir bedt om å registrere for å motta premien.
Ikke gi ut kortinformasjon
Forbrukerombudet råder alle forbrukere til å la være å oppgi kortinformasjon til firmaer som lokker med iPhoner til kr 1 eller lignende i e-poster eller nettannonser. Dersom du har blitt lurt til å oppgi kortinformasjon, bør du snarest mulig ta kontakt med banken som har utstedt kortet for å få sperret det, og registrere en reklamasjonssak. I svindelsaker vil du i de fleste tilfeller få refundert beløpet du har blitt trukket av banken. Dersom banken ikke betaler tilbake, vil du kunne klage til Finansklagenemnda.
På tvers av landegrenser
Ved å bruke kjente logoer fra selskaper som Apple, Elkjøp, VG og Dagbladet har svindlerne klart å få mange forbrukere til å la seg lure. Selskapene bak svindelen er utenlandske, noe som gjør det vanskeligere for Forbrukerombudet å sette en stopper for virksomheten. Ombudet har imidlertid sett at flere av selskapene som er innblandet er danske, og har derfor sendt over flere saker til det danske Forbrukerombudet som arbeider for å stanse svindelforsøkene.
Det kan være smart å sette seg inn i de forskjellige svindelmetodene for å unngå å bli lurt. Les mer om både metodene og hvordan du avslører svindlerne i Forbrukertilsynets svindelgalleri.
I mars markeres også Fraud Prevention Month i det internasjonale forbrukernettverket ICPEN. Forbrukerombudet samarbeider gjennom ICPEN med 50 andre land for å verne forbrukere. Formålet med Fraud Prevention Month er å sette søkelys på svindelmetoder i framvekst, og gi råd og tips for å forhindre at forbrukere svindles.