Fått en uventet pakke i posten?

Mange nordmenn har fått en pakke i posten fra den danske nettbutikken Lux Style som de mener at de aldri har bestilt. Forbrukerombudet har bedt danske forbrukermyndigheter se nærmere på selskapets praksis.

Publisert:
Oppdatert:

En rekke nordmenn har klaget til Forbrukerombudet etter at de har fått tilsendt sminke og skjønnhetsprodukter fra det danske nettselskapet Lux Style, som de mener at de aldri har bestilt. Flere opplyser at de aldri har vært i kontakt med selskapet, før en pakke plutselig dumpet ned i postkassen deres. Andre opplyser at de har deltatt i en undersøkelse på nett, men at de ikke fullførte denne. Likevel fikk de tilsendt varene.

Ulovlig praksis

– Det er ulovlig å levere varer, tjenester eller andre ytelser med krav om betaling uten at det foreligger en avtale om dette. Hvis du har opplevd dette, anbefaler vi at du ber selskapet dokumentere skriftlig at det foreligger en avtale. Hvis de ikke kan dokumentere dette, har du ingen plikt til å betale, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Dersom kravet sendes videre til inkasso, er det viktig at du protesterer på kravet også til inkassobyrået. Et inkassobyrå har ikke lov til å inndrive et omtvistet krav.

Oversendt danske forbrukermyndigheter

Siden Lux Style er et dansk selskap, har ikke Forbrukerombudet myndighet til å slå ned på virksomheten deres. Men ombudet har sendt saken videre til danske forbrukermyndigheter, som jobber med saken.

Har du mottatt krav om betaling for varer du aldri har bestilt?

Her kan du lese Forbrukerombudets råd og tips ved negativt salg.