Det er forbudt å hevde at produkter kan kurere eller beskytte forbrukere mot koronaviruset. Slik markedsføring er villedende, og vil bli slått ned på av Forbrukertilsynet. I tillegg til helsekostprodukter, har Forbrukertilsynet også sett eksempler på at leverandører av varmepumper og ventilasjonsfilter hevder at disse skal kunne hjelpe mot viruset.
– Vi får inn nye tips og klager hver eneste dag fra forbrukere som reagerer på korona-relatert markedsføring, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet. – Vi vurderer disse fortløpende og slår ned på det som er i strid med markedsføringsloven. Vi håper næringsdrivende skjønner alvoret og ikke prøver å utnytte situasjonen som har oppstått til å øke inntjeningen sin på ulovlig vis.
EUs forbrukermyndigheter med veiledning og fokus på plattformenes ansvar
Den 20. mars publiserte EU-kommisjonen en veiledning om hvordan «korona-relatert» markedsføring vil kunne være i strid med EU-retten. Forbrukertilsynet og forbrukermyndigheter i en rekke andre europeiske land har gitt innspill til veiledningen, og delt erfaringer med ulovlig markedsføring som har dukket opp i Europa i forbindelse med pandemien.
Veiledningen beskriver også hvilket ansvar plattformer som Facebook, eBay og Amazon har for å bidra til å identifisere og stanse ulovlig markedsføring. Målet er at disse plattformene skal gå mer aktivt til verks for å fjerne ulovlig «korona-relatert» markedsføring og forhindre at det publiseres nye annonser. I Norge har allerede Finn.no bestemt seg for å nekte å publisere annonser for produkter som kan forbindes med koronaviruset. Les veiledningen her: https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/consumers/enforcement-consumer-protection/scams-related-covid-19_en
Forbrukertilsynet vil i tida som kommer fortsette arbeidet med å gripe inn mot ulovlig markedsføring både fra norske og utenlandske aktører. Dessverre har tilsynet foreløpig ikke mulighet til å stenge eller sperre tilgang til nettsider, slik mange andre lands myndigheter har fått gjennom nye felleseuropeiske regler. Et lovforslag som skal gi Forbrukertilsynet mulighet til å be domstolene pålegge tredjeparter å sperre tilgang til nettsider som bryter markedsføringsloven ligger til behandling i Stortinget.
Fraud Prevention Month
I mars markeres også Fraud Prevention Month i det internasjonale forbrukernettverket ICPEN. Forbrukertilsynet samarbeider gjennom ICPEN med 50 andre land for å verne forbrukere. Formålet med Fraud Prevention Month er å sette søkelys på svindelmetoder, og gi råd og tips for å forhindre at forbrukere svindles. Temaet for dette årets Fraud Prevention Month er naturlig nok «korona-relatert» markedsføring.