De bransjene forbrukerne klagde mest på, var avisbransjen, strømbransjen og eiendomsmeglerbransjen. Forbrukerombudet mottok også mange klager på markedsføring av helsekost og pengespill.
– Forbrukerne reagerer på at avisene driver uønsket telefonsalg og leverer ut gratisaviser eller uadressert reklame til dem som har reservert seg mot dette. For strømleverandørene er det også mange klager på uønsket telefonsalg, i tillegg til villedende markedsføring, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.
Lokkepris og uadressert reklame
Eiendomsmeglerne klages i første rekke inn til ombudet på grunn av lokkepriser og uadressert reklame. I fjor høst avdekket vi store avvik mellom prisantydning og solgtpris i hovedstaden, og tok opp problemet med ti av de store meglerfirmaene i Oslo indre øst. Dette førte til at bransjen tok tak i problemet, og vi har i etterkant sett en markant forbedring tross den enorme prisutviklingen i Oslo.
– Vi mottar imidlertid fortsatt enkeltklager på lokkepriser, og tar opp saker når vi finner grunnlag for dette, sier Haugseth.
Telefonsalg irriterer fortsatt
Ellers er det fortsatt like mange forbrukere som klager på at næringsdrivende og frivillige organisasjoner ringer dem selv om de er reservert mot telefonsalg. Her mottok ombudet i 2016 totalt 1159 klager. Dette er omtrent det samme antallet vi har mottatt de siste fem årene, med unntak av «toppåret» 2014, hvor det kom inn rundt 2500 klager.
– Dette viser at telefonsalg til folk som har reservert seg mot dette, fremdeles er et utbredt problem. Vi er glade for at regjeringen har foreslått innstramminger i regelverket for telefonsalg, og håper disse blir vedtatt av Stortinget, sier Haugseth.
Mange tips om nettsvindel
Det forbrukerne tipset og spurte oss mest om i 2016 var forskjellige former for nettsvindel, blant annet falske nettbutikker. Totalt mottok vi 1045 tips og spørsmål om dette.