EU-kommisjonen og nettverket europeiske forbrukermyndigheter (Consumer Protection Cooperation Network) som Forbrukertilsynet er en del av, har fått på plass en avtale med flere av de største nettbaserte reiseselskapene som gjør det lettere for forbrukere hvis noe går galt på reise.
Firmaene eDreams ODIGEO, Etraveli Group og Kiwi.com har gått med på denne avtalen.
De eier nettsider som Go Voyages, Travellink, GotoGate, Flybillet, Flightnetwork, Supersavetravel, seat24 og Travelstart og Kiwi.com.
Arbeidet med avtalen ble satt i gang for et år siden etter en hadde sett på tendenser med refusjon av reiser under koronapandemien. I tillegg har en tatt i betraktning klager fra forbrukere i de ulike EU og EØS-landene.
Dette forplikter reiseselskapene seg til:
- Hvis flyreisen blir avlyst skal reiseselskapet tilbakebetale flybilletten til forbrukeren innen 7 dager etter at reiseselskapet har fått refusjon fra flyselskapet. Dette betyr at forbrukere som kjøper billetter på nettet skal få pengene tilbake innen 14 dager.
- Reiseselskapets telefon og e-post adresse skal bli formidlet via supportjeneste eller under kontakt oss på nettsiden deres, slik at forbrukere kan nå dem på flere måter.
- Informasjon om ulike goder knyttet til servicepakker som reiseselskapet tilbyr skal være tydeligvere overfor forbrukere
- Forbrukere skal bli tydelig informert av reiseselskapet om deres rettigheter knyttet til ny flyavgang eller erstatning hvis flyet blir kansellert.
- Forbrukere skal bli tydelig informert om konsekvensene for dem hvis det dukker opp problemer med pakkereisen de har kjøpt. For eksempel ved mellomlanding, og det andre flyet i reisen er kansellert.