– Blir det streik, bør passasjerer følge nøye med på informasjonen som gis på flyselskapenes og flyplassenes nettsider. Du bør også vurdere alternative reisemåter og mulighetene for å avbestille eller ombooke til en senere avgang, sier fagdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.
Flere flyselskap tilbyr sine passasjerer å avbestille eller ombooke sine billetter til senere avganger. Du bør derfor undersøke om flyselskapet du skal reise med tilbyr en slik mulighet.
Rettigheter ved kanselleringer og forsinkelser
Fører streiken til at flyreisen kanselleres eller forsinkes vesentlig, har du som passasjer lovfestede rettigheter overfor flyselskapene. De har i tillegg plikt til å informere passasjerene sine om disse rettighetene.
- Rett til å heve avtalen
Dersom reisen kanselleres, har du rett til å heve avtalen og kreve flyprisen refundert innen sju dager for den delen av reisen som ikke har funnet sted. Det samme gjelder for den delen av reisen som har funnet sted, dersom flygningen ikke lenger har noen hensikt med tanke på opprinnelig reiseplan. Du har også krav på en eventuell returflygning til første avgangssted. - Rett til å opprettholde avtalen
Du kan også velge å opprettholde avtalen om flygning. Da har passasjeren krav på omruting til endelig bestemmelsessted snarest mulig eller på et senere tidspunkt etter eget valg, dersom det er ledige plasser. - Rett til forpleining
Du har rett på gratis måltider og forfriskninger – hvor mye du har rett på, vurderes ut fra ventetiden. Dersom overnatting er nødvendig, har du også krav på å få dekket hotellutgifter, transport til og fra hotellet og utgifter til to telefonsamtaler.
Hvor henvender du deg?
Dersom du ikke får det du mener å ha krav på etter å ha rettet en skriftlig henvendelse til flyselskapet, kan du klage saken inn for Transportklagenemda – Fly.
Les mer på nemdas hjemmeside.