Dette vil Forbrukerombudet jobbe med i 2017

Digitalisering i bolighandelen, alternativ behandling, forbrukslån og tv-kontrakter. Forbrukerombudet tar tak i en rekke forbrukerutfordringer også i år.

Publisert:
Oppdatert:

I 2017 vil vi jobbe mest innen områdene finans, bolig, helse og internett, tv og tele. Digitaliseringen som nå skjer i alle bransjer, gjør at det både har blitt enklere og mer krevende å være en bevisst forbruker. I året som kommer vil vi derfor arbeide for at forbrukerne skal ha mulighet til å ta viktige beslutninger på riktig grunnlag, også når de tar nye digitale tjenester i bruk.

– Digitaliseringen fører til at vi kan handle reiser, tjenester og varer på nett, forvalte boligsalget vårt selv og sjekker helsen ved hjelp av et utall nye apper. Vi vil jobbe for at handelen også på nye plattformer skal foregå på en ryddig og lovlig måte, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Digitalisering i bolighandelen

I bolighandelen er digitalisering i ferd med å endre forbrukeratferden. Både eiendomsmeglere og forbrukere som selger selv tar i større grad i bruk sosiale medier, i tillegg til nye portaler for markedsføring av boliger. Nye digitale verktøy legger til rette for at forbrukerne enklere skal kunne selge selv.

– Selv om metodene endrer seg, er kravene til markedsføring og vilkår den samme. Når boligkjøpere ved hjelp av VR-briller kan gå på «visning» i boliger som ikke finnes enda, skal markedsføringen likevel gi et riktig inntrykk av hvordan boligen faktisk blir. Og om forbrukere skal selge selv, er det viktig at det skjer på en tryggest mulig måte, sier Haugseth.

Intensiverer tilsynet med alternativ behandling

Nytt av året er at vi vil jobbe med forbrukerutfordringer relatert til helse, og vi intensiverer tilsynet med markedsføring av alternativ behandling. Gjennom tilsynsaksjoner vil vi ansvarliggjøre de som markedsfører behandlingene i strid med regelverket og de som lar ulovlig markedsføring slippe til på sine flater.

– Markedet for alternativ behandling er stort og uoversiktlig, og i Norge tilbys det over 200 ulike behandlingsformer. Vi er opptatt av at personer som oppsøker alternativ behandling ikke skal bli lurt til å tro at kostbar behandling kan kurere sykdommer og lidelser, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Markedsføring av forbrukslån

Innenfor finans vil vi jobbe med alt fra leasing og sparing til forsikring. Men også i år vil markedsføring av forbrukslån stå høyt på agendaen.

– Vi skal særlig følge med på nettaktører som hanker inn nye kunder til bankene med spam, reklamesider og googleannonser, såkalt affiliatesmarkedsføring. Disse står bak omfattende ulovlig markedsføring. Mye tyder at bankene og kredittselskapene ikke har tilstrekkelig kontroll på de som markedsfører på vegne av dem, sier Haugseth.

Internett, tv og tele

Av andre forbrukerutfordringer ombudet vil jobbe med i 2017 er skjult reklame i sosiale og redaksjonelle medier, og en rekke forbrukerutfordringer innenfor internett, tv og tele-bransjen.

Forbrukere skal for eksempel ikke være nødt til å akseptere urimelige vilkår for å kunne ta i bruk tv- og strømmetjenester. Kontraktene som forbrukerne signerer i dag er uklare på hva forbrukerne kan kreve hvis tjenesten ikke blir levert som forventet. Vi har derfor stilt en rekke krav til tv- og strømmetilbyderne, og vil følge opp dette i månedene som kommer.

Les også: Dette fikk vi flest klager på i 2016

Flere artikler

Hva er pyramidespill?

Lær hva pyramidespill er og hvordan du kan unngå dem i en splitter ny animasjonsfilm fra Forbrukertilsynet.