Forbrukertilsynet ber inkassoselskap droppe tvilsomme krav

Inkassoselskapet Alektum AS driver inn krav fra det danske selskapet Digital Sourcing ApS (tidligere LuxStyle), som Forbrukertilsynet og Forbruker Europa har mottatt flere klager på de siste årene. Tilsynet har nå bedt Alektum gå gjennom alle krav fra selskapet, og vurdere om det er grunnlag for å inndrive disse.

Publisert:
Oppdatert:

Forbrukertilsynet har i flere år mottatt klager fra forbrukere som skriver at de har mottatt varer og faktura fra det danske selskapet Digital Sourcing (tidligere LuxStyle) uten at de har bestilt dette. Selskapet selger hovedsakelig sminke og skjønnhetsprodukter. For en del av klagerne har leveringene fortsatt i et ufrivillig abonnement. Noen forbrukere hevder de har klikket seg inn på annonser for selskapets produkter i sosiale medier uten å gjennomføre en bestilling, mens andre hevder de ikke har noen kjennskap til selskapet. Mange av regningene blir nå forsøkt inndrevet av inkassoselskapet Alektum AS.

Krav til å drive inkasso

Etter inkassoloven plikter inkassoselskaper å vurdere rettmessigheten til ubetalte regninger de er satt til å kreve inn. Inndriving av urettmessige eller tvilsomme krav kan være i strid med «god inkassoskikk», og i så fall også være ulovlig.

– Inkassoselskaper som forsøker å drive inn omtvistede eller urettmessige krav vil også bryte markedsføringsloven, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet.

Store mengder klager de siste årene

Forbrukertilsynet har siden 2017 mottatt 29 skriftlige klager på Digital Sourcing/LuxStyle. I tillegg har Forbruker Europa mottatt ca. 80 klager på selskapet i det samme tidsrommet.

I 2017 ble selskapet også anmeldt av forbrukermyndighetene i Danmark for ulovlig avtaleinngåelse og fakturautsending. Samme år ble det også kjent at Facebook valgte å utestenge selskapet fra å annonsere på plattformen deres.

Forbrukertilsynet krever nå at inkassoselskapet Alektum vurderer om det er grunnlag for å drive inn kravene fra Digital Sourcing ApS. Selskapet har frist til 30. august 2018 med å besvare Forbrukertilsynets henvendelse.

Flere artikler

Tannblekingsfirmaer fikk ikke medhold i Forbrukerklageutvalget

Forbrukerklageutvalget har behandlet flere saker hvor forbrukere som har takket ja til en gratis prøvepakke på tannbleking har endt opp med et uønsket abonnement. Forbrukerklageutvalget mener at flere av disse avtalene om abonnement ikke er gyldige.