Forbrukertilsynet har mottatt klager fra flere forbrukere og fra Forbrukerrådet på selskapet Stayclassy AS. I den forbindelse har Forbrukertilsynet utført egne undersøkelser av Stayclassys nettsider og nå sendt ut brev til selskapet.
– Vi påpeker problematikk relatert til Stayclassys markedsføring på flere områder, blant annet markedsføring av vannresistente produkter, markedsføring av produkter uten lovlig bruksområde i Norge, markedsføring av pris og bruk av miljøpåstander, kommenterer direktør i Forbrukertilsynet, Trond Rønningen.
Markedsføring av vannresistens
Flere av Stayclassys elsparkesykler markedsføres som vannresistente. Klager og informasjon på selskapets sider viser imidlertid at Stayclassy ikke godtar reklamasjon som følge av vann- eller fuktskader. Dersom produktene ikke tåler den grad av fukt og vann som markedsføres, vil markedsføringen inneholde uriktig informasjon, og dermed være villedende.
Ulovlig i bruk
Enkelte av Stayclassys elsparkesykler overstiger lovlig lengde på 120 cm, uten at dette opplyses klart i markedsføringen. Etter Forbrukertilsynets vurdering må Stayclassy sørge for at det kommer klart frem i markedsføringen dersom produkter de selger er ulovlig å bruke.
Uriktige førpriser
Forbrukertilsynet har observert utbredt bruk av tilbud på Stayclassys nettsider. Våre undersøkelser viser at flere produkter blir markedsført med en høyere førpris enn produktet i realiteten har hatt. Stayclassy har også operert med dagstilbud med nedtelling av når salget avsluttes. Forbrukertilsynet har imidlertid observert at salgsprisene forlenges etter at nedtellingen er ferdig, hvilket er i strid med loven.
Miljøpåstander
Forbrukertilsynet er, gjennom undersøkelser av Stayclassys nettsider, blitt oppmerksom på bruk av miljøpåstander i markedsføring av elsparkesykler. Stayclassy har blitt bedt om å dokumentere disse påstandene. Dersom selskapet ikke kan framlegge slik dokumentasjon, vil markedsføringen være villedende, og må dermed endres eller fjernes.
Vanskelig å reklamere
Klager viser at forbrukere har opplevd problemer med å få reklamert på defekte produkter. Vi har på bakgrunn av dette redegjort for reglene knyttet til reklamasjon, og gjort Stayclassy oppmerksom på at det er den næringsdrivende som må bevise at skaden ikke forelå på leveringstidspunktet, dersom en mangel viser seg innen seks måneder. Det er viktig at Stayclassy ikke gir et villedende inntrykk av forbrukerens rettigheter, og selskapet har derfor blitt bedt om å gjennomgå interne rutiner for å sikre at forbrukerne mottar korrekt informasjon angående reklamasjoner.
Flere forbrukere opplever vansker med å komme i kontakt med Stayclassys kundeservice. Forbrukertilsynet har derfor bedt om at selskapet går gjennom sine interne rutiner og sørger for at forbrukerne kan oppnå kontakt innen rimelig tid.
– Vi har bedt Stayclassy om å innrette seg etter våre krav og oversende dokumentasjon på miljøpåstander. Vi vil følge opp overfor selskapet for å kontrollere at endringer blir gjort, sier Rønningen.
Stayclassy er gitt frist for å endre og sende inn dokumentasjon innen tre uker.
Les brevet her (PDF)