Forbrukerrådet klaget i oktober inn 29 strømleverandører, som i følge rådet markedsførte innkjøpsprisavtaler der det ble lagt til et ekstra priselement som ikke kundene ble opplyst om. Forbrukertilsynet ba disse leverandørene om å redegjøre for praksis, og har nå gått gjennom og vurdert svarene.
For tre av selskapene, Gudbrandsdal Energi, SFE Kraft og Stranda Energi, var det ikke riktig at disse opererte med et ekstra priselement. Orkland Energi, NTE Marked, Lyse Energisalg, Ishavskraft og Akraft har bekreftet at de har fjernet det ekstra priselementet fra sine avtaler. Disse sakene er derfor avsluttet.
Forbrukertilsynet har nå sendt brev til 17 selskaper hvor det klargjøres hvordan det må opplyses om det ekstra priselementet i innkjøpsprisavtaler. Dette kommer i tillegg til det ordinære månedsbeløpet eller påslaget pr kilowattime (kWh) som kundene betaler. Selskapene må opplyse klart og tydelig om dette priselementet både i markedsføringen av strømavtaler og på bestillingssider på nett. Selv om det ikke er mulig for selskapene å si nøyaktig hvor stort det ekstra priselementet vil bli, må de konkretisere dette så langt som mulig. For de fleste leverandørene ligger beløpet på mellom 25 – 250 kroner årlig, dersom kunden har et forbruk på 20.000 kWh.
De 17 selskapene som har mottatt brev fra Forbrukertilsynet er Fosenkraft, MidtEnergi, HallingKraft, Odda, Istad, Varanger Kraft, Stryn, Ustekveikja, Smart Energi, Røyken Energi, Kragerø Energi, Follo Energi, Askøy Energi, Midt-Telemark Energi, Fjordkraft, NorgesEnergi og SkandiaEnergi.
De siste fire selskapene som ble klaget inn er Forbrukertilsynet fortsatt i dialog med for å få klarhet i fakta i sakene før de viderebehandles.
– Vi har nå gitt klar beskjed om hvilke krav markedsføringsloven og angrerettloven stiller til å opplyse om pris på strømavtaler. Vi regner med at de 17 leverandørene vil endre praksis for å følge dette innen fristen 6. januar, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.