Åpenhetsloven slår fast at alle virksomheter som er omfattet av loven må svare på informasjonskrav innen tre uker. Det betyr at alle og enhver kan be om informasjon om hvordan bedrifter og organisasjoner håndterer negative konsekvenser for menneskerettigheter og arbeidsforhold.
Forbrukertilsynet fikk tips om at Lager 157 kan ha brutt åpenhetsloven. Etter grundig saksbehandling har vi kommet frem til at selskapet ved to anledninger har brutt plikten til å gi informasjon.
Skal sikre respekt for grunnleggende menneskerettigheter
Åpenhetsloven skal sikre allmennheten tilgang til informasjon. Det er derfor svært viktig at bedrifter og organisasjoner følger reglene for behandling av informasjonskrav.
– I denne saken har vi tidligere gitt individuell veiledning til virksomheten om deres forpliktelser etter åpenhetsloven. Dette er ikke et vilkår for å kunne ilegge vedtak, men ut fra en samlet vurdering mener vi at det er et behov for å fatte vedtak om overtredelsesgebyr i denne saken. Dette gjør vi for å sikre at virksomheten følger reglene i åpenhetsloven, og for å markere at lovbrudd får konsekvenser. Dette er viktig for at loven skal oppnå sitt formål – å sikre virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, forteller Forbrukertilsynets konstituerte direktør, Bente Øverli.
Sanksjonerer når veiledning ikke strekker til
Siden åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022 har Forbrukertilsynet brukt mye tid og ressurser på å gi grundig veiledning til bedrifter og organisasjoner som har plikter etter åpenhetsloven, og til informasjonssøkere som har rettigheter.
– Veiledning er det fremste virkemiddelet vi har for å sørge for at virksomheter følger det regelverket vi fører tilsyn med. Når det er sagt, så begynner vi nå på åpenhetslovens område å se at veiledning ikke alltid er tilstrekkelig. Da vil det være naturlig for oss å vurdere vedtak og sanksjoner i vårt tilsynsarbeid på området, poengterer Bente Øverli.
Du kan lese vedtaksbrevet mot Lager 157 her
Lager 157 AS har klaget på vedtaket til Forbrukertilsynet. Dersom tilsynet ikke tar klagen til følge, vil saken bli oversendt til Markedsrådet for klagebehandling.