Forbrukertilsynet lanserer oppdatert SoMe-veiledning

Forbrukertilsynet lanserer oppdaterte veiledninger om reklame i sosiale medier og reklame til barn og unge.

Publisert:

Mange annonsører, påvirkere og nettverk kontakter Forbrukertilsynet med spørsmål om merking av reklame i sosiale medier. Tilsynet lanserer nå en oppdatert veiledning med ny praksis og oppdaterte standpunkter.

Veiledningen retter seg mot påvirkere og annonsører som benytter seg av påvirkere i markedsføringen sin. Den informerer om hva som regnes som markedsføring, hvorfor og når reklame i praksis må merkes, hvordan reklamen bør merkes og hvem som har ansvar for at loven overholdes. Veiledningen er også tilpasset nye medier som TikTok, og viser konkrete eksempler på god og dårlig merking.

Forbrukertilsynet må alltid vurdere hvert innlegg konkret for å avgjøre om noe er brudd på loven. Ved å følge anbefalingene i veiledningen vil påvirkere og annonsører sikre at de holder seg innenfor regelverket.

– Alle som driver med påvirkermarkedsføring eller har planer om å gjøre dette, bør sette seg godt inn i veiledningen slik at de er bevisst på ansvaret sitt, sier direktør i Forbrukertilsynet, Trond Rønningen.

Veilederen er tilgjengelig her. Forbrukertilsynet har også samlet ofte stilte spørsmål med svar på denne siden.

Markedsføring til barn og unge

Forbrukertilsynet lanserer samtidig en oppdatert veiledning om markedsføring til barn og unge.

Barn har et særlig vern mot markedsføring, og både annonsører og påvirkere må ta hensyn til barns påvirkelighet, manglende erfaring og naturlige godtroenhet når de reklamerer for varer og tjenester. Veiledningen er oppdatert med ny praksis og gir en god innføring i hvilke regler som gjelder ved markedsføring til de yngste forbrukerne.

Veilederen er tilgjengelig her.