Forbrukertilsynet lanserer revidert veiledning om markedsføring av bolig

Kjøp av bolig er for mange en av de de største investeringene som de gjør i løpet av livet. Når du skal inn på boligmarkedet er det svært mye informasjon å sette seg inn i, både når det kommer til boligen selv, men også om lån og lånesøknader, forsikring, og salg av nåværende bolig. Derfor må informasjonen som blir gitt i markedsføringen være tydelig, balansert og tilgjengelig.

Publisert:

Veilederen til Forbrukertilsynet på boligområdet tar for seg hvilke krav markedsføringsloven stiller til markedsføring av bolig. Ny lovendring og ny praksis har skapt behov for oppdatering av dagens boligveileder.

Bakgrunnen for oppdateringen er endringer i avhendingslova § 3-9 om forbud mot salg av bolig med «som-den-er»-forbehold som gjelder fra og med 1. januar 2022. Lovendringen styrker forbrukervernet ved at forbrukere ikke må ta en generell risiko for forhold ved boligen som de ikke hadde foranledning til å oppdage på visning. Lovendringen medfører også at takstmenn må være grundigere i sine beskrivelser av boligens tilstand. Forbrukere kan dermed forvente at de får mer utførlig informasjon om boligens tilstand enn tidligere. Målet er at det skal være enkelt for forbrukere å identifisere og vurdere forhold ved boligen som kan påvirke deres beslutning.

Forbrukertilsynet har foretatt en generell gjennomgang av boligveilederen for å tilpasse den til lovendringen og ny praksis fra Markedsrådet. Vårt standpunkt om at salgsoppgaven bør opplyse om forhold ved boligen som har fått tilstandsgrad 2 eller 3 i takstmannens tilstandsrapport blir stående. TG-2 og TG-3-forhold i en bolig kan ha stor økonomisk betydning for forbrukere og bør tydeliggjøres før de treffer en beslutning. Selv om det kan innebære at salgsoppgaven blir mer omfattende, mener vi at disse forholdene er såpass betydelige at de bør fremheves for forbrukerne.

Videre påpeker den oppdaterte boligveilederen at digital tilgjengeliggjøring av salgsoppgaven kan tilbys sammen med papirformat. Ellers innebærer oppdateringen innarbeiding av ny praksis fra Markedsrådet (Workinntoppen-saken) og noen nye henvisninger, fotnoter og hjemler for sanksjoner.  

Flere artikler

Oppgir fleire soverom enn dei har lov til

Forbrukartilsynet har sjekka bustadannonsane til dei største eigedomsmeklarføretaka, og fann overraskande mange feil i marknadsføringa av soverom.