Forbrukertilsynet mener «Oskars trippel sjoko» markedsføres ulovlig mot barn

Publisert:
Oppdatert:

Vi har den siste tiden mottatt henvendelser om markedsføringen av produktet «Oskars trippel sjoko». På bakgrunn av dette har vi gjort egne undersøkelser, og mener at produktet blir ulovlig markedsført mot barn fordi markedsføringen inneholder direkte kjøpsoppfordringer.
Dette er forbudt.

– På bakgrunn av alder, mangel på erfaring og kritisk sans har barn vanskeligere for å forstå hva markedsføring er, hva som er hensikten med den, og i tillegg til å gjenkjenne markedsføring og skille den fra annen kommunikasjon. Det er derfor særskilte hensyn man må ta når markedsføring retter seg mot barn, eller kan sees og høres av barn, sier direktør Trond Rønningen.

Produktet er et samarbeid mellom Bakehuset AS og Oskar Westerlins managementbyrå Max Social AS. Det har i hovedsak blitt markedsført i Oskar Westerlins sosiale medier, og Forbrukertilsynet mener at mange mottakere av denne markedsføringen er barn og unge.

Vi har sendt ut brev til alle tre parter der vi ber om at den ulovlige markedsføringen knyttet til «Oskars trippel sjoko» stanses så snart som mulig, og at produktet ikke markedsføres ulovlig i framtiden.

Brevet til Bakehuset finner du her.
Brevet til Max Social finner du her.
Brevet til Fjeldberg og Westerlin AS finner du her.

Økt omfang av ulovlig markedsføring mot barn

Forbrukertilsynet mener å ha sett en økning av ulovlig markedsføring som retter seg mot barn og unge via sosiale medier, da spesielt på TikTok. Vi ser også at dette har vært et tema i media.

– Det er ikke fritt fram når markedsføring kan sees eller høres av barn. Reklamen øker på sosiale medier, blant annet på TikTok som i hovedsak benyttes av barn og unge. Næringsdrivende må vise varsomhet når de reklamerer på plattformer hvor barn og unge ferdes, sier Trond Rønningen.

På bakgrunn av oppmerksomheten rundt temaet har selskapet Fast Candy AS tatt kontakt med oss for å få veiledning om hvordan de kan unngå ulovlig markedsføring rettet mot barn og unge. Vi oppfordrer også andre næringsdrivende som er usikker på reglene om å ta kontakt med oss.

Send oss gjerne e-post til postmottak@forbrukertilsynet.no

Vi har en egen veileder der du kan lese mer om markedsføring til barn.
Forbrukertilsynets veiledning om markedsføring overfor barn og unge finner du her.

Flere artikler

Se webinar om markedsføring av kosmetiske inngrep

På webinaret vil dere få en innføring i det grunnleggende lovverket som gjelder for markedsføring av kosmetiske inngrep.