Forbrukertilsynet undersøker om størrelsen på teleselskapenes fakturagebyr er lovlig

Telenor, Ice og Telia er pålagt å sende inn opplysninger til Forbrukertilsynet, slik at vi kan undersøke om størrelsen på fakturagebyret de tar fra forbrukere er lovlig.

Publisert:
Oppdatert:

Forbrukertilsynet har mottatt mange henvendelser fra forbrukere på at teleselskapene tar høye fakturagebyrer. Derfor undersøker vi nå om gebyrene er lovlige.

Tilsynet har nylig sendt ut pålegg om dokumentasjon til selskapet Convene Collection AS, hvor vi også undersøker om størrelsen på fakturagebyret de utsteder er lovlig. Convene Collection AS utsteder faktura på vegne av mange legekontorer.

Forbrukertilsynet vil også vurdere om Telenor, Ice og Telias fakturagebyrer overfor forbrukere er lovlige eller ikke.

– Høye fakturagebyrer har blitt en praksis i mange bransjer. Vi undersøker nå i flere bransjer om denne praksisen er lovlig eller ikke, sier direktør i Forbrukertilsynet, Trond Rønningen.

Teleselskapene har nå tre uker på seg til å sende inn opplysninger til Forbrukertilsynet.

Les brevet til Telenor her.
Les brevet til Ice her.
Les brevet til Telia her.

Hvis dokumentasjonen avdekker lovbrudd, vil Forbrukertilsynet vurdere videre oppfølging av saken. Forbrukertilsynet har blant annet myndighet til å fatte vedtak om at en praksis må opphøre, med løpende tvangsmulkt(bot) dersom den lovlige praksisen ikke stopper innen en fastsatt frist. Vi har også myndighet til å ilegge overtredelsesgebyr.

Flere artikler

Dårleg merking av eigenreklame

Mange influensarar merkar ikkje reklame for eigne produkt og tenester, viser ein stor europeisk kontroll Forbrukartilsynet har vore med på.