Forbudsvedtak mot Telenors telefonsalg

Telenors telefonselgere har i lengre tid kontaktet kunder som har reservert seg mot telefonsalg og tilbudt disse flere tjenester fra selskapet. Nå har Forbrukertilsynet fattet forbudsvedtak, og Telenor må betale tvangsmulkt på 30 000 kr for hver oppringning som er i strid med vedtaket.

Publisert:
Oppdatert:

Forbrukertilsynet har mottatt mange klager fra bredbåndskunder hos Telenor som reagerer på at de har blitt ringt opp med tilbud om å bestille mobilabonnement. Felles for alle klagerne var at de var reservert mot telefonsalg, enten i Reservasjonsregisteret eller direkte hos Telenor.

– Telenor mener de holder seg på riktig side av loven, men det er vi uenig i. Derfor har vi nå fattet forbudsvedtak, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

– Det er tillatt å ringe kunder som har reservert seg mot telefonsalg for å tilby dem tilsvarende tjenester som de alt har kjøpt, men Telenor tolker etter vårt syn dette unntaket for vidt, sier Haugseth.

Les også: Varslar Telenor om tvangsmulkt for ulovleg telefonsal

Fortsetter å ringe forbrukere som har reservert seg direkte

Forbrukertilsynet har også fattet forbud mot at Telenor fortsetter å ringe forbrukere som har gitt beskjed direkte til selskapet om at de ikke ønsker å bli oppringt. Forbrukertilsynet har mottatt mange klager fra forbrukere i 2018 som sier at Telenor fortsetter å ringe dem selv om de har gitt beskjed om at de ikke ønsker telefonoppringninger fra selskapet. I vedtaket, som ble varslet i høst, forbys nå Telenor å rette telefonmarkedsføring til forbrukere som er reservert, og selskapet må betale tvangsmulkt på 30.000 kroner per ulovlige oppringning.

Telenor klaget på vedtaker, og Markedsrådet valgte å oppheve vedtaket. Du kan lese mer om dette her: Telenor fekk medhald i Marknadsrådet