Forbrukertilsynet har mottatt mange klager fra bredbåndskunder hos Telenor som reagerer på at de har blitt ringt opp med tilbud om å bestille mobilabonnement. Felles for alle klagerne var at de var reservert mot telefonsalg, enten i Reservasjonsregisteret eller direkte hos Telenor.
– Telenor mener de holder seg på riktig side av loven, men det er vi uenig i. Derfor har vi nå fattet forbudsvedtak, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.
– Det er tillatt å ringe kunder som har reservert seg mot telefonsalg for å tilby dem tilsvarende tjenester som de alt har kjøpt, men Telenor tolker etter vårt syn dette unntaket for vidt, sier Haugseth.
Les også: Varslar Telenor om tvangsmulkt for ulovleg telefonsal
Fortsetter å ringe forbrukere som har reservert seg direkte
Forbrukertilsynet har også fattet forbud mot at Telenor fortsetter å ringe forbrukere som har gitt beskjed direkte til selskapet om at de ikke ønsker å bli oppringt. Forbrukertilsynet har mottatt mange klager fra forbrukere i 2018 som sier at Telenor fortsetter å ringe dem selv om de har gitt beskjed om at de ikke ønsker telefonoppringninger fra selskapet. I vedtaket, som ble varslet i høst, forbys nå Telenor å rette telefonmarkedsføring til forbrukere som er reservert, og selskapet må betale tvangsmulkt på 30.000 kroner per ulovlige oppringning.
Telenor klaget på vedtaker, og Markedsrådet valgte å oppheve vedtaket. Du kan lese mer om dette her: Telenor fekk medhald i Marknadsrådet