I aksjonen ble godt over 7000 innlegg på Instagram og Snapchat sjekket, med særlig fokus på stories, som forsvinner etter 24 timer. I tillegg sjekket vi også innlegg på Instagram. Utvalget av påvirkerne vi sjekket baserer seg i hovedsak på tips og henvendelser fra forbrukere.
Må komme tydelig frem
I aksjonen kom det frem at over en tredjedel av innleggene inneholder markedsføring, og en del av dette mangler merking. Det ble også funnet tilfeller hvor merking ikke er klar og tydelig nok, blant annet ved at den var blandet sammen med annen tekst, kommer sent i bildeteksten, eller at den har liten skrift med dårlig kontrast.
– Det er mange som ser ut til å glemme at reklameinnlegg på story også må merkes, og da holder det ikke å merke bare den første. Følgerne skal få vite når de eksponeres for reklame, og hvis de ikke ser det på første story, skal de kunne få det med seg på resten av innleggene, sier Tonje Hovde Skjelbostad, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.
Forbrukertilsynet har likevel ikke grunnlag for å bruke sanksjoner, og velger nå å orientere om regelverket til de som tilsynet fant hadde umerkede innlegg.
– I denne aksjonen har vi sjekket mange nye påvirkere, som vi ikke har hatt kontakt med tidligere. Vi ønsker derfor nå i første omgang å opplyse om regelverket, som vi ser har hatt god effekt blant mange av de større og mer etablerte aktørene sier Skjelbostad.
Merkingen er betydelig bedre
Et gledelig resultat av tilsynet er at mange påvirkere merker reklamen både korrekt og tydelig, sammenliknet med resultatene etter forrige aksjon.
– Vi er glade for at påvirkerne nå setter seg inn i regelverket for å holde seg innenfor loven. Det viser at tilsyn og veiledning fungerer, sier Skjelbostad.
Hun legger også til at det er lav terskel for å stille spørsmål om man er usikker. – Er du i tvil om innlegget må merkes eller ikke, er det bare å ta kontakt.