FOV-2020-2284-B3 Arve Stallvik – ileggelse av tvangsmulkt 2. gang
1. Innledning
Forbrukertilsynet ilegger herved Arve Stallvik en tvangsmulkt på kr 187 500 for brudd på Forbrukertilsynets vedtak av 30.09.2021 punkt 3 og 4, jf. markedsføringsloven § 41. Tvangsmulkten ilegges for perioden uke 12 til og med uke 36 2022.
Tvangsmulkten ilegges fordi Stallvik ikke har oppfylt sin plikt til å medvirke til at Route66usa Info AS har fremlagt dokumentasjon til Forbrukertilsynet i samsvar med påbudet i vedtaket punkt 3 ii.
Forbrukertilsynet ila Stallvik en tvangsmulkt på kr 82 500 for perioden uke 1 til og med uke 11 2022 (03.01.2022-20.03.2022) for tilsvarende brudd på påbudsvedtaket i denne perioden, jf. Forbrukertilsynets vedtak av 22.03.2022. Markedsrådet stadfestet Forbrukertilsynets vedtak om ileggelse av tvangsmulkt i sin avgjørelse av 08.07.2022. Tvangsmulkten som nå ilegges kommer i tillegg til tvangsmulkten på kr 82 500, og gjelder ukene som har gått siden forrige vedtak om ileggelse av tvangsmulkt. Totalt ilagt tvangsmulkt etter Forbrukertilsynets vedtak av 30.09.2021 punkt 3 og 4 er dermed nå totalt kr 270 000.
2. Sakens bakgrunn
Vi viser til Forbrukertilsynets vurdering av 30.09.2021 om overtredelsesgebyr og forbuds- og påbudsvedtak med tvangsmulkt mot henholdsvis Route66usa Info AS og daglig leder og styreleder Arve Stallvik.
I vedtaket mot Stallvik fattet Forbrukertilsynet følgende påbudsvedtak (vedtakets punkt 3 og 4):
«3. Med hjemmel i pakkereiseloven § 24 påbyr Forbrukertilsynet Arve Stallvik å medvirke til at Route66usa Info AS:
i Betaler tilbake alle beløp som er innbetalt for reiser til reisende som enten har fått sin reise avlyst etter pakkereiseloven § 23 eller selv har avbestilt sin reise etter pakkereiseloven § 20 annet ledd, og
ii Fremlegger dokumentasjon til Forbrukertilsynet for at alle av selskapets reisende har mottatt slik tilbakebetaling. Alternativt må Stallvik medvirke til at selskapet fremlegger dokumentasjon til Forbrukertilsynet på at den enkelte reisende ikke har et slikt tilbakebetalingskrav etter pakkereiseloven § 23, og/eller at den enkelte reisende godtok flytting av pakkereisen innen en fastsatt frist etter pakkereiseloven § 20 annet ledd, eller selv har avbestilt sin reise uten at det er foranlediget av endringer som angitt i pakkereiseloven § 20 annet ledd.
4. Arve stallvik skal betale tvangsmulkt på 7 500 – syvtusenfemhundre – kroner per uke han overtrer ett eller flere av punktene i påbudsvedtaket i punkt 3. Tvangsmulkten løper fra og med 22.10.2021, slik at fristen for oppfyllelse er 21.10.2021.»
Forbrukertilsynets vedtak ble stadfestet av Markedsrådet i vedtak av 26.12.2021 (MR-2021-1947).
Som det fremgår av Forbrukertilsynets vedtak punkt 4 er det knyttet en tvangsmulkt på kr 7 500 til påbudsvedtaket, som blir utløst for hver uke Stallvik bryter påbudsvedtaket.
Oppfyllelsesfristen for vedtaket var satt til 21.10.2021. Forbrukertilsynet har på bakgrunn av saksbehandlingen i saken, herunder Markedsrådets behandling av saken, besluttet å utsette tidspunktet mulkten begynner å løpe til 03.01.2022, slik at mulkten løper fra og med denne datoen.
3. Brudd på påbudsvedtaket
Forbrukertilsynet har fremdeles ikke mottatt dokumentasjon fra Route66usa Info AS i tråd med vedtaket mot Stallvik punkt 3. Forbrukertilsynet mottok 8. juli 2022 dokumenter fra selskapet v/ Arve Stallvik som skulle oppfylle påbudsvedtaket for totalt syv kunder (Ane Aanerud Grøndahl, Bård Dybsjord, Sigbjørn A. Lerstad, Paul Hofseth, Tom Ingar Eriksen, Irene Arnesen, Jan Rune Erlandsen). Dette utgjør imidlertid ikke dokumentasjon for langt på nær alle kunder av selskapet, jf. at selskapet selv skriver i e-post 6. september 2022 at påbudsvedtaket omfatter 91 kunder (se sitat fra epost nedenfor).
Route66usa Info AS v/ Arve Stallvik opplyste i e-post 6. september 2022 blant annet følgende til Forbrukertilsynet:
«Jeg har gjort min del av avtalen: Jeg har holdt på i 2 mnd i hele sommer og ringt og mailet en og en kunde av samtlige 91 kunder, og hele 89 av dem har nå BEKREFTET skriftlig at de har fått FULL kompensasjon fra sin reiseforsikring. ( ca 98%).»
Forbrukertilsynets vedtak av 30.09.2021 punkt 3 innebærer at samtlige kunder som har krav på det, må ha fått tilbakebetaling for at påbudsvedtaket kan anses oppfylt. Å ha sørget for tilbakebetaling til 98 % av kundene som har krav på det, og ikke 100 %, innebærer at Stallvik ennå ikke har oppfylt sine plikter etter vedtaket. Vi bemerker at Forbrukertilsynet så langt heller ikke har mottatt dokumentasjon for at 98 % av kundene eventuelt har mottatt tilbakebetaling. Vi har kun mottatt dokumentasjon som gjelder syv kunder.
Stallvik er fremdeles daglig leder og styreleder i Route66usa Info AS. Som følge av Stallviks sentrale rolle i selskapet, se nærmere beskrivelse i vedtaket mot Stallvik av 30.09.2021, vurderer vi at Stallvik ikke har oppfylt sin plikt til å medvirke til at Route66usa Info AS har fremlagt slik dokumentasjon.
Vi konkluderer med at Stallvik ikke har oppfylt sine plikter etter påbudsvedtaket.
Konsekvensene av at påbudsvedtaket ikke er oppfylt, er at plikten til å betale tvangsmulkten som er knyttet til vedtaket blir utløst.
Det har per datoen for ileggelse av tvangsmulkten gått 25 hele kalenderuker siden forrige tvangsmulkt ble ilagt i vedtak om ileggelse av tvangsmulkt av 22.03.2022. Forbrukertilsynet kan dermed ilegge tvangsmulkt på kr 7 500 for hver uke vedtaket ikke er overholdt, tilsvarende totalt kr 187 500 for perioden uke 12 til og med uke 36 2022.
4. Ileggelse av tvangsmulkt
På denne bakgrunn og med hjemmel i markedsføringsloven § 41 fatter Forbrukertilsynet følgende vedtak:
For brudd på Forbrukertilsynets vedtak av 30.09.2021 ilegges Arve Stallvik en tvangsmulkt på kr 187 500.
Vi gjør oppmerksom på at Forbrukertilsynet etter vedtaket av 30.09.2021 vil kunne ilegge tvangsmulkt også fremover, helt frem til det tidspunktet at Stallvik har oppfylt påbudsvedtaket.
5. Retten til å klage på vedtaket
Arve Stallvik kan klage på vedtak om å ilegge tvangsmulkt til Markedsrådet, jf. mfl. § 37 første ledd, jf. forvaltningsloven § 51 femte ledd. Klagefristen er tre uker regnet fra den dag Stallvik har fått melding om vedtaket. Eventuell klage skal sendes til Forbrukertilsynet.
Dersom Stallvik ikke klager på vedtaket, vil kravet bli oversendt Statens Innkrevingssentral for inndriving etter utløpet av klagefristen.
Vi gjør oppmerksom på at det er forhold knyttet til selve ileggelsen av tvangsmulkt som er gjenstand for klageretten. Med dette sikter vi til de forholdene Forbrukertilsynet har måttet ta stilling til for å konstatere om betingelsene for å ilegge tvangsmulkten er oppfylt, altså det forhold at Stallvik ikke har oppfylt kravene i vårt vedtak av 30.09.2021 punkt 3. Klageretten gjelder altså ikke spørsmålet om det var hensiktsmessig å treffe vedtak om tvangsmulkt i første omgang. Dette ble behandlet i Markedsrådets vedtak av 26.12.2021 (MR-2021-1947).
Endelig vedtak om betaling av tvangsmulkt er tvangsgrunnlag for utlegg, jf. mfl. § 41 fjerde ledd.
Vedtaket kan ikke bringes inn for de alminnelige domstolene uten at saken først er lagt frem for Markedsrådet, jf. forvaltningsloven § 27 b.
Med hilsen
Trond Rønningen Bente Øverli
direktør avdelingsdirektør