FOV-2022-3801: Vedtak om ileggelse av tvangsmulkt (22.08.24)

Publisert:
Oppdatert:

1 INNLEDNING

Forbrukertilsynet ilegger herved Dag Rune Flåten en tvangsmulkt på kr 70 000 for brudd på Forbrukertilsynets vedtak av 20.09.2023 punkt 1, jf. markedsføringsloven § 41.

I henhold til vedtaket om tvangsmulkt av 20.09.2023 punkt 2 skal du betale kr 5 000 i tvangsmulkt for hver enkelt elektronisk utsendelse du har sendt ut eller medvirket til å sende ut i strid med forbudet i punkt 1.

Tvangsmulkten ilegges fordi Forbrukertilsynet har mottatt dokumentasjon på at du, Dag Rune Flåten, fortsatt sender ut markedsføring til fysiske personer ved bruk av elektroniske kommunikasjonsmetoder uten at det foreligger et gyldig forhåndssamtykke fra den aktuelle personen til slik utsending, jf. forbudsvedtaket 20.09.2023 punkt 1.

2 SAKENS BAKGRUNN

Vi viser til Forbrukertilsynets forbudsvedtak med tvangsmulkt av 20.09.2023 mot Dag Rune Flåten.

Forbrukertilsynet fattet følgende forbudsvedtak med tvangsmulkt:

  1. Med hjemmel i markedsføringsloven § 39 første ledd, jf. § 40, forbys Dag Rune Flåten å sende og medvirke til å sende ut markedsføring til fysiske personer ved bruk av elektroniske kommunikasjonsmetoder uten at det foreligger et gyldig forhåndssamtykke fra den aktuelle personen til slik utsending, jf. markedsføringsloven § 15.
  2.  Med hjemmel i markedsføringsloven § 39 første ledd, jf. § 41, skal Dag Rune Flåten betale kr 5 000 – femtusenkroner – i tvangsmulkt for hver enkelt elektronisk utsendelse han har sendt ut eller medvirket til å sende ut i strid med forbudet i punkt 1.

Forbrukertilsynets vedtak ble stadfestet av Markedsrådet i vedtak av 16.04.2024 (MR-2024-132).

Som det fremgår av Forbrukertilsynets vedtak punkt 2 er det knyttet en tvangsmulkt til forbudsvedtaket på kr 5 000, som blir utløst for hver enkelt utsendelse du sender ut i strid med forbudsvedtakets punkt 1.

Ettersom Forbrukertilsynets vedtak ble stadfestet av Markedsrådet, anses vedtaket gyldig og gjeldende fra vedtakstidspunktet, 20.09.2023. Det innebærer at utsendelse av uanmodet elektronisk post etter dette tidspunktet er et brudd på Forbrukertilsynets forbudsvedtak.

3 BRUDD PÅ FORBUDSVEDTAKET

Forbrukertilsynet har mottatt totalt 14 tips fra forbrukere som etter 20.09.2023 har fått SMS eller e-post fra deg med markedsføring, uten å ha gitt samtykke til dette.

Vedlegg 1: Tips og dokumentasjon fra fysiske personer

SMS-ene har tilsvarende innhold som tidligere utsendelser som vårt forbudsvedtak er basert på, vi viser til utfyllende vurdering i vårt vedtak punkt 5. SMS-ene inneholder informasjon om muligheten til å kreve erstatning for berørte bileiere etter Dieselgate og Teslas software-oppdatering, i sammenheng med lenke til www.bilklager.no hvor forbrukeren mot betaling kan melde seg på en «klagesak» knyttet til Dieselgate eller Tesla. Tilsvarende informasjon er også sendt ut på e-post, herunder i nyhetsbrev. Både utsendelse på SMS og e-post er å anse som «elektroniske kommunikasjonsmidler», jf. forbudsvedtaket punkt 1. Du oppgir på nettsiden at du vil yte bistand til de forbrukerne som melder seg på. Den som yter bistand mot betaling, tilbyr en tjeneste mot betaling, og markedsføring av denne tjenesten vil være en «markedsføringshenvendelse» som omfattes av forbudet i vårt vedtak av 20.09.2023.

Forbrukertilsynet vurderer at innholdet i SMS-ene er markedsføringshenvendelser i strid med forbudsvedtakets punkt 1.

Forbrukertilsynet vurderer videre at markedsføringshenvendelsene er sendt ut i samme næringsvirksomhet som stadfestet av Markedsrådet i deres vedtak 16.04.2024.

I tipsene Forbrukertilsynet har mottatt i saken, har forbrukerne opplyst om at de på forhånd ikke har samtykket til å motta slik markedsføring på SMS eller e-post fra deg (se vedlegg 1). Forbrukertilsynet vurderer at markedsføringshenvendelsene er sendt ut til fysiske personer uten at det er gitt et forutgående samtykke til utsendelsen, i strid med vårt forbudsvedtak punkt 1.

Konsekvensen av at forbudsvedtaket er brutt, er at tvangsmulkten utløses. Forbrukertilsynet har som nevnt mottatt 14 tips fra forbrukere, og dette gir en tvangsmulkt på kr. 70 000 (kr. 5 000 x 14).

4 VEDTAK OM ILEGGELSE AV TVANGSMULKT

På denne bakgrunn og med hjemmel i markedsføringsloven § 41 fatter Forbrukertilsynet følgende vedtak:

For brudd på Forbrukertilsynets vedtak av 20.09.2023 ilegges Dag Rune Flåten en tvangsmulkt på kr 70 000.

Vi gjør oppmerksom på at Forbrukertilsynet etter vedtaket av 20.09.2023 vil kunne ilegge tvangsmulkt også fremover, dersom du bryter vedtaket på nytt.

5 INFORMASJON OM KLAGEADGANG

Et vedtak om ileggelse av tvangsmulkt er et enkeltvedtak som kan påklages. Du kan klage på vedtaket om ileggelse av tvangsmulkt til Markedsrådet, jf. mfl. § 37 første ledd, jf. forvaltningsloven § 51 femte ledd.

Klagefristen er tre uker regnet fra den dag du har fått melding om vedtaket, jf. forvaltningsloven § 29 første ledd. Eventuell klage skal sendes til Forbrukertilsynet.

Vi gjør oppmerksom på at det er forhold knyttet til selve ileggelsen av tvangsmulkt som er gjenstand for klagerett. Med dette mener vi det forhold at du har brutt forbudet i vårt vedtak av 20.09.2023. Klageretten gjelder altså ikke spørsmålet om det var hensiktsmessig å treffe forbudsvedtak med tvangsmulkt i første omgang. Dette ble behandlet i Markedsrådet 16.04.2024.

Endelig vedtak om ileggelse av tvangsmulkt er tvangsgrunnlag for utlegg, jf. markedsføringsloven § 41 fjerde ledd.

Dersom du ikke påklager vedtaket, vil kravet bli oversendt Statens Innkrevingssentral for tvangsinndrivelse etter utløpet av klagefristen.

Vedtaket kan ikke bringes inn for de alminnelige domstolene uten at saken først er lagt frem for Markedsrådet, jf. forvaltningsloven § 27 b.

 

Med hilsen

 

 

Trond Rønningen                                                Bente Øverli

direktør                                                               avdelingsdirektør

 

 

Dokumentet er godkjent elektronisk og har derfor ingen håndskrevet signatur