Har du betalt for en vare som aldri kommer? Forbrukertilsynet får mange klager fra forbrukere som ikke har fått varene de har kjøpt, selv om de allerede har betalt.
Gi selgeren en ny frist
Hvis du ikke har fått det du har bestilt innen leveringsfristen, må du sende en e-post til selgeren. Gi selgeren en rimelig ny frist for levering. Selv om du har spurt etter varen flere ganger, må du sende en e-post med en konkret leveringsfrist. Fristen kan for eksempel være syv dager. Hvis du ikke mottar varen innen den nye fristen, kan du kreve å få pengene tilbake.
Hvis du har betalt med kort, kan det hende du kan få pengene tilbake fra banken din. Hvis du ikke får pengene tilbake fra selgeren, bør du ta kontakt med banken og be om kortreklamasjon. Vær oppmerksom på at bankene har svært strenge tidsfrister for slike krav. Derfor bør du kontakte banken allerede nå og fortelle hva som har skjedd.
Hva er kortreklamasjon?
Kortreklamasjon fungerer som en slags forsikring. Den gjør at du kan få pengene tilbake fra banken din når du ikke når fram med et krav mot selgeren. Helt enkelt betyr det at beløpet du betalte med kort blir tilbabakeført til kontoen din.
Du har rett til å kreve tilbakebetaling fra banken når du har betalt med kredittkort. Hvis du har betalt med debetkort, kommer det an på kortavtalen du har med banken din. Hvis banken gir deg rett til kortreklamasjon når du betaler med debetkort, vil det stå i kortavtalen.
Har du brukt utsatt betaling hos Klarna eller lignende, har du også en lovfestet rett til å kreve tilbakebetaling fra dette firmaet.
Hva skjer hvis selskapet går konkurs?
Hvis motparten din er konkurs, kan ikke Forbrukertilsynet behandle saken. Da må du melde kravet ditt til konkursboet ved bostyrer. Dette gjelder også dersom motparten din går konkurs i løpet av saksbehandlingen.
Du kan finne informasjon om konkurser på Brønnøysundregistrenes nettside.