Forbrukertilsynet har ilagt pakkereisearrangøren Route66usa Info AS et overtredelsesgebyr på 400 000 kroner.
Gebyret er ilagt fordi selskapet blant annet har gitt villedende opplysninger til forbrukere under koronapandemien om forbrukeres rettigheter til refusjon av avbestilte reiser. I tillegg må selskapet betale opp mot 45 000 kroner i uken frem til det er ryddet opp i lovbruddene.
- Mer om vedtaket kan du lese her
Har du krav på refusjon fra Route66? Da bør du gjøre følgende:
- Sørge for at du har meldt ditt krav til selskapet (Route66usa Info AS).
- Dersom du ikke har fått eller får refundert hele ditt krav fra selskapet, kan du klage saken mot Route66usa Info AS inn til Pakkereisenemnda. Pakkereisenemnda er en klagenemnd som behandler klager på alle pakkereisearrangører som har stilt garanti til Reisegarantifondet. Alle som markedsfører pakkereiser, er pliktig å stille reisegaranti. Se mer info her.
- Du kan også ha rett til dekning via din reiseforsikring. Har du betalt reisen med bankkort, kan du også ha rett til dekning via ditt kortselskap. Se mer info om dette her.
- Dersom Route66usa Info AS går konkurs, bør du i tillegg til å melde ditt krav til selskapet, melde ditt krav til Reisegarantifondet. Regjeringen har vedtatt en kompensasjonsordning som skal kompensere reisende som på grunn av pakkereisearrangørens konkurs i 2020 eller 2021 ikke har fått tilbake hele sitt innbetalte forskudd etter at pakkereisen ble avlyst eller avbestilt. Les mer om denne ordningen, og hvordan du melder krav etter en eventuell konkurs, her.
Tilsvarende gjelder dersom du har krav mot en annen pakkereisearrangør som ikke vil oppfylle sine forpliktelser etter pakkereiseloven.