Når det gjelder nettbutikker, har det aldri før vært enklere å opprette en nettbutikk enn i dag. Det fører også til at det er enklere for useriøse aktører å tilby varer og tjenester over nett. I en tid hvor mange varer og tjenester har blitt dyrere, vil gode tilbud fra ukjente nettbutikker kunne være fristende for forbrukerne. Du som forbruker bør imidlertid tenke deg om før du handler fra et ukjent nettsted, samtidig som prisene er veldig mye lavere enn hva andre butikker selger de samme varene for.
Vær obs på «dropshipping»
Vi ser også at flere nettbutikker baserer seg på såkalt «dropshipping». Det betyr at forbrukeren bestiller fra en nettbutikk, som ikke har varen på lager. Basert på henvendelser vi får, ser vi at kjøp fra slike aktører også kan by på ulike problemer for forbrukerne.
Eksempelvis opplever mange å motta produkter som ikke samsvarer med informasjon som stod i nettbutikken. Dette kan være kvalitet, størrelse eller at du mottar feil produkt.
Du som forbruker har lov til å angre deg innen 14 dager etter du har mottatt varen eller tjenesten, og dette gjelder i hele EU og EØS.
I mange tilfeller må imidlertid forbrukeren betale returfrakt, da forbrukeren skal dekke returen dersom dette er opplyst av selger. Det kan derfor bli dyrt dersom varen eksempelvis sendes fra Asia.
Vær også klar over at varer som kjøpes utenfor EU og EØS ofte kan inneholde ulovlige og kreftfremkallende miljøgifter, ifølge en ny undersøkelse fra Miljødirektoratet.
Tenk på dette før du handler
Useriøse nettbutikker kan være vanskelig å avsløre, men vi har noen gode råd til deg som skal handle:
- Undersøk hvem som står bak nettbutikken. Nettbutikker skal opplyse om navn, organisasjonsnummer, adresse, e-post og telefonnummer. Finner du ikke kontaktinformasjonen til selskapet utenom et kontaktskjema, bør du være kritisk til nettbutikken.
- Vær kritisk selv til nettbutikker med «.no»-domene. Selv om nettbutikken har et norsk domenenavn, kan den likevel høre til i et land utenfor EU/EØS.
- Les avtalevilkårene før du handler. Dersom avtalevilkårene er uklare og mangelfulle, er dette ofte et tegn på at nettbutikken er useriøs.
- Sjekk språket. Dårlig språk, skrivefeil og automatisk oversatte tekster er ofte et tegn på at nettbutikken er useriøs.
- Undersøk andres erfaringer med nettbutikken, men vær kritisk. Ikke alle brukeromtaler stammer fra reelle forbrukere som har kjøpt og brukt produktet.
- Vær skeptisk til sterkt rabatterte priser. Du bør være varsom med å handle fra en nettbutikk som selger dyre varer til en altfor lav pris. Prisen kan være for god til å være sann.
Her kan du få hjelp
Skulle du være uheldig å bli utsatt for svindel via en falsk nettbutikk kan det løse seg gjennom kortreklamasjon via banken hvis du har betalt med kort, eller andre kredittløsninger.
Forbrukertilsynet kan mekle i saker mellom forbrukere og næringsdrivende, men kravet for dette er at du alltid har forsøkt å løse problemet med selger først. Det kan være vanskelig hvis selgeren er useriøs eller nettsiden er falsk.
Forbruker Europa hjelper deg hvis du har handlet fra en nettbutikk i et annet europeisk land enn Norge. Her kan du lese mer om Forbruker Europa.