Ikke bli lurt på Black Friday

Shoppinghøytiden Black Friday har de siste årene virkelig slått rot i Norge – men er tilbudene så gode som de framstår? Forbrukertilsynet gir deg fem gode tips for å ikke bli lurt under Black Friday.

Publisert:
Oppdatert:

1. Ikke se deg blind på rabatten

40%, 60% eller 80% rabatt? Det må jo være et bra kjøp! Dessverre er ikke det alltid tilfelle. Det kan faktisk tenkes at varen selges enda billigere i en annen butikk, så sjekk flere steder før du handler.

2. Sjekk at prisen faktisk er satt ned

Sjekk at det er oppgitt førpris på varen du er interessert i. Mangler førprisen er varen neppe satt ned i pris.

3. Sjekk alltid prishistorikken

Ikke stol blindt på markedsføringen, sjekk prisene i markedet selv. Ved hjelp av prissammenligningstjenester som f.eks. Prisjakt.no  og Prisguiden.no kan du finne prishistorikken på en rekke varer, se hvem som er billigst og hvor mye prisen faktisk er nedsatt fra tidligere.

4. Ikke la deg stresse

Markedsføringen hevder ofte at du må slå til på priskuppet nå. I mange bransjer er det imidlertid hyppige kampanjeperioder og ofte vil det være mulig å gjøre priskuppet med jevne mellomrom. Sjekker du prishistorikken vil du kunne se om varen ofte er på tilbud. Kanskje er varen enda billigere på Cyber Monday eller januarsalget.

Bruker du kredittkort bør du være sikker på å kunne betale regningen på forfall. Hvis du må betale kredittrenter på kjøpet blir prisavslaget raskt spist bort.

5. Vær obs på antallsbegrensninger

Det er vanlig å markedsføre at for eksempel de første hundre eksemplarene av en gitt vare fås til nedsatt pris. Da kan man fort føle seg lurt om man kommer til kassen og opplever at man er nummer 101 som kjøper dette produktet.

Bildet viser et portrett av forbrukertilsyn Elisabeth Lier Haugseth. Bakgrunnen er uskarp. Haugseth ser rett i kameraet, og ser alvorlig ut. Bildet lenker til et nedlastbart pressebilde av Elisabeth.
Direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth.

Mange saker hvert år

Forbrukertilsynet følger nøye med på markedsføringen under Black Friday hvert år, og de siste to årene har vi tatt opp en rekke saker om Black Friday-markedsføring.

– Vi oppfordrer prisbevisste forbrukerne til å holde hodet kaldt og vurdere tilbudene godt når de handler under Black Friday, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

– Så er det også på sin plass å minne de næringsdrivende på at villedende markedsføring er forbudt, og at de må gi kundene sine riktige og tydelige opplysninger om priser og prisfordeler.