Ikke la deg lure av svindel gjemt bak kjente selskaper

Forbrukertilsynet mottar mange klager på svindlere som sender ut SMSer og eposter og utgir seg for å være andre enn de er. Kiwi, Meny og Coop er blant aktørene som har fått navnene sine misbrukt den siste tiden.

Publisert:
Oppdatert:

«Gratulerer du er utvalgt! Gjennomfør Kiwi Minipris’s undersøkelse og få en premie – verdi 5.000 kr» lyder SMS-en som mange nordmenn har mottatt den siste måneden. Problemet er at det slettes ikke er Kiwi som står bak meldingen, men svindlere som forsøker å lure deg inn i en såkalt abonnementsfelle.

– Svindlerne vet at forbrukere er lettere å få på kroken når de misbruker navnene til kjente firmaer. Dessverre er konkurranser og spørreundersøkelser som lokker med dyre premier ofte svindel, sier direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth.

Falske spørreundersøkelser

Forbrukere som klikker på lenker i SMSer eller eposter blir nemlig ledet til en spørreundersøkelse, hvor de kan velge mellom flere premier mot å betale 5 kroner, blant annet iPhoner eller TVer. De som gjør dette blir offer for svindlere som jevnlig trekker penger fra bankkortet som man blir bedt om å registrere. Forbrukertilsynets undersøkelser viser at det er danske firmaer som står bak svindelen, blant annet Pointworld A/S. Vi har derfor kontaktet danske forbrukermyndigheter og bedt de følge opp saken.

Tips for å avsløre svindlere 

Forbrukertilsynet oppfordrer alle til å være kritiske til slike konkurranser på nett, og har følgende råd:

Når uhellet først er ute

Har du latt deg lure av svindlerne? Da har Forbrukertilsynet følgende råd:

I mars markerte det internasjonale forbrukernettverket ICPEN Fraud Prevention Month. Forbrukertilsynet samarbeider gjennom ICPEN med forbrukermyndigheter i 50 andre land for å verne forbrukere. Formålet med Fraud Prevention Month er å sette søkelys på kjente svindelmetoder, og gi råd og tips for å forhindre at forbrukere svindles.