«Gratulerer du er utvalgt! Gjennomfør Kiwi Minipris’s undersøkelse og få en premie – verdi 5.000 kr» lyder SMS-en som mange nordmenn har mottatt den siste måneden. Problemet er at det slettes ikke er Kiwi som står bak meldingen, men svindlere som forsøker å lure deg inn i en såkalt abonnementsfelle.
– Svindlerne vet at forbrukere er lettere å få på kroken når de misbruker navnene til kjente firmaer. Dessverre er konkurranser og spørreundersøkelser som lokker med dyre premier ofte svindel, sier direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth.
Falske spørreundersøkelser
Forbrukere som klikker på lenker i SMSer eller eposter blir nemlig ledet til en spørreundersøkelse, hvor de kan velge mellom flere premier mot å betale 5 kroner, blant annet iPhoner eller TVer. De som gjør dette blir offer for svindlere som jevnlig trekker penger fra bankkortet som man blir bedt om å registrere. Forbrukertilsynets undersøkelser viser at det er danske firmaer som står bak svindelen, blant annet Pointworld A/S. Vi har derfor kontaktet danske forbrukermyndigheter og bedt de følge opp saken.
Tips for å avsløre svindlere
Forbrukertilsynet oppfordrer alle til å være kritiske til slike konkurranser på nett, og har følgende råd:
- Seriøse firmaer som Kiwi, Coop osv. sender ikke ut SMSer eller e-poster om konkurranser uten at du har takket ja til å motta dette.
- Gjør undersøkelser før du deltar i en konkurranse på nett. Se etter «Om oss» og kontaktinformasjon på nettsiden til selskapet som angivelig står bak. Et annet tips er å sjekke internettadressen. Hvis Kiwi virkelig står bak kampanjen, vil adressen som regel begynne med «Kiwi.no».
- Vær kritisk til hvor du legger igjen bankkortdetaljene eller personopplysningene dine. Ikke gjør dette på helt ukjente nettsteder som «Dagenskonkurranse.com» eller lignende.
- Bruk magefølelsen. Er denne kampanjen for god til å være sann?
Når uhellet først er ute
Har du latt deg lure av svindlerne? Da har Forbrukertilsynet følgende råd:
- Kontakt banken din så fort som mulig dersom du urettmessig blir trukket for penger fra bankkortet ditt. Banken er forpliktet til å tilbakeføre beløp som er trukket uten ditt samtykke. Det er også lurt å sperre kortet, slik at svindlerne ikke kan gjennomføre flere trekk.
- Dersom du ikke er fornøyd med bankens behandling av saken kan du klage saken inn for Finansklagenemnda. Dette er gratis.
- Trenger du mer råd og veiledning, kan du kontakte Forbrukerrådet.
I mars markerte det internasjonale forbrukernettverket ICPEN Fraud Prevention Month. Forbrukertilsynet samarbeider gjennom ICPEN med forbrukermyndigheter i 50 andre land for å verne forbrukere. Formålet med Fraud Prevention Month er å sette søkelys på kjente svindelmetoder, og gi råd og tips for å forhindre at forbrukere svindles.