Jobb i Forbrukertilsynet

Vi er veldig glade for at du har kommet hit for å finne ut mer om det å jobbe hos oss!

Publisert:
Oppdatert:

Som jurist hos oss vil du få jobb i et av Norges sterkeste fagmiljøer innen forbrukerrett. Alle kontorstedene og avdelingene våre har god kontakt, både faglig og sosialt, blant annet med muligheter for hospitering.

Vi har et ungt og sosialt arbeidsmiljø med en gjennomsnittsalder på 35 år. Våre 140 ansatte holder til i Porsgrunn, Stavanger, Tromsø og Longyearbyen.

Hos oss jobber vi for et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne, både sammen og hver for oss. Vi møtes ofte utenom arbeidstid, og en gang i uken bruker noen av oss en time av arbeidstiden til å løpe en tur i skogen – også kjent som «fredagsjogg» (Dette er frivillig!)

Vi treffes også jevnlig til faglige samlinger på tvers av kontorstedene, så vi kan lære av hverandre og bli bedre kjent.

For å kunne utføre samfunnsoppdraget vårt, har vi også gode arkivmedarbeidere, en velfungerende kommunikasjonsenhet, samt gode ledere og medarbeidere innen HR, IT og sikkerhet.

Er du student?

Studenter som planlegger å skrive masteroppgave innenfor markedsføringsrett eller annet relevant tema for tilsynsavdelingen, kan søke om skriveplass. Plassen er ikke lønnet, men du får din egen plass i våre lokaler og blir en del av et engasjert og ungt juristmiljø.

Send oss gjerne en e-post på postmottak@forbrukertilsynet.no med emnefelt «Studentsøknad – tilsynsavdelingen».

For spørsmål ta kontakt med underdirektør Mats Bjønnes.

Hovedkontor i Porsgrunn

Ved alle kontorstedene våre jobber vi med mekling, og er det offentlige tvisteløsningstilbudet på forbrukerrettens område. Alle våre ansatte i Longyearbyen, Tromsø og Stavanger er jurister i tvisteløsningsavdelingen vår. Også ved hovedkontoret i Porsgrunn har vi jurister i tvisteløsningsavdelingen.

I Porsgrunn sitter også tilsynsavdelingen, som jobber for å forebygge og stanse urimelig handelspraksis og ulovlig markedsføring, i tillegg til urimelige avtalevilkår i standardkontrakter. Avdelingen har også tilsyn med åpenhetsloven.

Også Forbruker Europa, vårt kontor som jobber for at det skal være tryggere og enklere for forbrukere å handle over landegrensene innenfor EU og EØS, sitter her.

Ledelsen og administrasjonen har også kontor i Porsgrunn, sammen med vår kommunikasjonsenhet og virksomhetstjenester som arkiv, IT og sentralbord.

Følg med på denne siden! Nederst her legger vi ut alle stillinger vi lyser ut. Følg oss gjerne også i sosiale medier.

Vi håper å høre fra deg!

Fakta om tilsynsavdelingen

Tilsynsavdelingen holder til ved hovedkontoret vårt i Porsgrunn, og jobber for å forebygge og stoppe ulovlig markedsføring, urimelige vilkår i kontrakter og andre former for ulovlig handelspraksis rettet mot forbrukere. Vi fører tilsyn med at næringsdrivende overholder en rekke lover, slik som markedsføringsloven, angrerettloven, digitalytelsesloven, pakkereiseloven, finansavtaleloven og åpenhetsloven.

Verktøyene vi bruker er blant annet veiledning, informasjon og dialog med næringsdrivende, samt vedtak og økonomiske sanksjoner.

Vi jobber innenfor mange ulike markeder, og prioriterer til enhver tid de områdene som har størst praktisk, økonomisk og sikkerhetsmessig betydning for forbrukerne. Les mer om tilsynsavdelingen og fagområdene.


Les om hvordan det er å jobbe i tilsynsavdelingen

Kjetil Holm Høie er juridisk seniorrådgiver i Forbrukertilsynet, og forteller om en trygg og vennlig arbeidsplass, med gode muligheter for å utvikle seg.

Les intervjuet her: – Det er kult at Grenland har en så stor juristarbeidsplass

Fakta om tvisteløsningsavdelingen

Tvisteløsningsavdelingen holder til ved våre kontorer i Porsgrunn, Stavanger, Tromsø og på Svalbard.

I denne avdelingen driver vi med mekling i saker som gjelder varer og tjenester hvor det ikke finnes en godkjent klagenemnd, og som faller inn under forbrukerkjøpsloven, kjøpsloven, håndverkertjenesteloven og angrerettloven. Vi mekler også i saker hvor rettigheter og plikter ikke er regulert ved lov, for eksempel i tvist om leiebil.

Vi opptrer nøytralt og upartisk ved mekling i saker mellom privatpersoner, og mellom forbrukere og næringsdrivende. Målsetningen i den enkelte sak er å mekle frem en minnelig løsning mellom partene. Meklingen foregår i stor grad på telefon, men også per e-post og brev.

Hvis meklingen ikke fører til enighet, kan partene få tilbud om å ta saken videre til Forbrukerklageutvalget, som er et domstollignende organ som kan avgi rettslig bindende vedtak. Forbrukertilsynet har en sekretariatsfunksjon for Forbrukerklageutvalget. Dette innebærer at jurister i vår avdeling har ansvar for å forberede sakene for behandling ved å skrive utkast til vedtak som skal opp til avgjørelse i utvalget.

Fakta om Forbruker Europa

Forbruker Europa jobber med mekling på tvers av landegrensene i EU/EØS. Forbrukertilsynet er vertsorganisasjon, men vi er delfinanisert av EU-kommisjonen.

Forbruker Europa er en del av European Consumers Centres Network (ECC-net) som samarbeider med de 29 andre EU-landene, Island og Storbrittania. Dette gir en unik mulighet til å løse tvister med erfaringsutveksling og kompetanse med kollegaer i hele Europa. Samarbeidet hjelper oss til målet om å forbedre forbrukervernet i hele Europa. I tillegg har juristene i denne avdelingen direkte påvirkningskraft ved lovgivning.


Les om hvordan det er å jobbe i Forbruker Europa

Anniken Wathne Hyni, kommunikasjonsrådgiver i Forbruker Europa, forteller om et stort og inkluderende nettverk av kolleger på tvers av landegrensene i Europa.

Les hele intervjuet her: – Givende å være en del av noe større

Ledige stillinger: