Krever enklere oppsigelse av abonnementer

Forbrukertilsynet mottar jevnlig klager fra forbrukere som opplever at det er vanskelig, eller umulig å si opp abonnement på blant annet helsekost, bøker og magasiner. Tilsynet har derfor blant annet stilt krav om at det skal være like lett å si opp en avtale som å inngå den.

Publisert:
Oppdatert:

Forbrukertilsynet har i 2019 sett nærmere på praksis og vilkår som gjør det vanskelig for forbrukere å si opp abonnementer. Dette gjelder blant annet krav til når oppsigelse må skje, hvordan det skal sies opp og mangelfull håndtering av oppsigelser. Tilsynet har særlig sett på abonnementer innen helsekost, bøker og magasiner.

Krav til oppsigelser

Klager fra forbrukere viste at mange næringsdrivende stiller relativt spesifikke krav til hvordan avtalen skal sies opp. Dette kan typisk være over telefon.

– Hovedregelen er at det skal være like enkelt for forbrukeren å komme seg ut av en avtale som inn i den. Hvis man kan melde seg inn elektronisk, må man kunne melde seg ut på samme måte. Å kreve at man må si opp avtalen over telefon er ikke tilstrekkelig etter vår vurdering, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør.

Forbrukeren skal også opplyses om vilkårene for oppsigelse før de inngår avtalen. Det må derfor komme klart og tydelig frem hvordan man sier opp avtalen, og eventuelt oppsigelsesfrist.

Vanskelig å si opp

I flere av klagene kommer det også frem at det har vært vanskelig for forbrukeren å få registrert oppsigelse av abonnementet. Flere forteller at de har prøvd å si opp abonnementet over mail eller telefon, uten å få svar og deretter fortsetter å motta produkter.

– Å ikke svare på henvendelser, eller registrere oppsigelser fra forbrukere, er en aggressiv handelspraksis som er forbudt, sier Haug.

Ber selskaper rydde opp i urimelige oppsigelsesfrister

Forbrukertilsynet har i tillegg gått gjennom vilkårene for oppsigelse i abonnementer på helsekostprodukter. Flertallet av aktørene opererer med en oppsigelsesfrist på 14 dager før neste forsendelse. Noen firmaer krever at kundene må si opp mye tidligere enn dette, og tilsynet har bedt disse om å endre praksis.