MR-2016-503: Klage på Forbrukerombudets nedprioritering av klage på markedsføring av Tines skolemelkordning
Dato: 29.03.2016
Klager: NN
Innklaget: Forbrukerombudet
Markedsrådets sammensetning: | |
1. Professor Tore Lunde
2. Sorenskriver Liv Synnøve Taraldsrud 3. Førsteamanuensis Arve Pettersen 4. Seniorrådgiver Ronny Bratten 5. Advokatfullmektig Trude Aspelund Strand 6. Advokat Signe Eriksen 7. Advokat Anna Elisabeth Nordbø 8. Advokat Hege Stokmo 9. Seniorrådgiver Tore Andreas Hauglie |
1. Sakens bakgrunn
Saken gjelder Forbrukerombudets nedprioritering av klage på markedsføringen av TINEs skolemelkordning.
Forbrukerombudet mottok den 2.2.2016 en klage fra klageren, som mente ovennevnte markedsføring er reklame rettet mot barn og således et brudd på markedsføringsloven kapittel 4.
Forbrukerombudet fant ikke å kunne ta saken opp til realitetsbehandling, og det ble i e-post av 23.2.2016 til klageren vist til ressurshensyn samt opplæringslova § 9-6, hvor det fremgår at det er «skoleeigaren» som skal sørge for at elevene ikke blir «utsette for reklame».
I e-post av 10.3.2016 ba klageren om behandling av nedprioriteringsspørsmålet i Markedsrådet.
Saken ble oversendt til Markedsrådet den 17.3.2016.
2. Klagerens anførsler
Klageren mener det er urovekkende at Forbrukerombudet nedprioriterer en klage på et prioritert område. Videre mener klageren at det er enda mer urovekkende at ombudet begrunner nedprioriteringen med at barn anses tilstrekkelig vernet gjennom skolens eget tilsyn, jf. opplæringslova § 9-6. Det er klagerens oppfatning at skolene opplever et press om å tilby skolemelk, og et angrep på denne ordningen vil gå utover skoleledelsen.
Klagerens påstand antas å lyde:
Forbrukerombudet pålegges å realitetsbehandle saken.
3. Forbrukerombudets anførsler
Forbrukerombudet skal, ut fra hensynet til forbrukerne, føre tilsyn med at bestemmelsene i markedsføringsloven kapittel 1 til 5, eller bestemmelser gitt i medhold av loven, overholdes, jf. markedsføringsloven § 34 første og andre ledd. Dette tilsynet skal føres ut fra hensynet til forbrukerne, jf. § 34 andre ledd første punktum.
På grunn av stor saksmengde er det nødvendig med en streng prioritering av hvilke saker som skal tas opp til realitetsbehandling hos Forbrukerombudet. For å behandle saker på en mest mulig effektiv måte organiseres virksomheten til Forbrukerombudet hvert år i en virksomhetsplan. Denne utarbeides på bakgrunn av en analyse av på hvilke områder de sterkeste forbrukerhensynene gjør seg gjeldende, og er blant annet basert på henvendelse fra forbrukerne. I 2016 prioriterer Forbrukerombudet blant annet tilsyn med markedsføring og avtalevilkår for finansielle tjenester, bolig, IKT, og fjernsalg.
Arbeidet med de definerte satsningsområdene legger beslag på store ressurser. For å oppnå en mest mulig effektiv utnyttelse av ombudets ressurser er det viktig for Forbrukerombudet i størst mulig grad å holde seg til den planlagte virksomheten. Alle klager som ombudet mottar blir imidlertid vurdert for å avgjøre om de skal tas opp med innklagede.
Etter en nærmere vurdering av den aktuelle klagen, er det Forbrukerombudets vurdering at det ikke er tilstrekkelig sterke forbrukerhensyn som tilsier at klagen tas opp til realitetsbehandling.
Forbrukerombudet nedlegger slik påstand:
Klagen over Forbrukerombudets nedprioritering av klage på markedsføringen av Tines skolemelkordning tas ikke til følge.
4. Markedsrådets bemerkninger
Forbrukerombudet skal, ut i fra hensynet til forbrukerne, føre tilsyn med at det ikke skjer markedsmisbruk i strid med markedsføringsloven kap. 1 – 5, eller bestemmelser gitt i medhold av denne loven, jf. mfl. § 34 første og andre ledd. Ordlyden ”ut fra hensynet til forbrukerne” tilsier at bestemmelsen gir Forbrukerombudet en vid skjønnsmessig adgang til å vurdere om det foreligger tilstrekkelige forbrukerinteresser til at saken bør realitetsbehandles, eller om man av prioriteringshensyn bør la saken ligge.
Markedsrådet har i alminnelighet lagt terskelen relativt høyt for å overprøve Forbrukerombudets avgjørelse om nedprioritering. Bakgrunnen for dette er at Forbrukerombudet som regel selv har den beste oversikt over hvilke saker som foreligger til behandling, og som derfor best kan foreta en prioritering av sakene.
Markedsrådet er enig med Forbrukerombudet i at forbrukerhensynet ikke gjør seg sterkt nok gjeldende til at ombudet skal pålegges å realitetsbehandle denne saken nå, og viser til Forbrukerombudets anførsler.
Klagen har etter dette ikke ført frem.
Avgjørelsen er enstemmig.
Vedtak
Klage over Forbrukerombudets nedprioritering av klage på markedsføringen av TINEs skolemelkordning tas ikke til følge.