MR-2009-966: N.N. – Forbrukerombudet
Vedtak av 30. november 2009
Klager: N.N.
Innklaget: Forbrukerombudet
Markedsrådets sammensetning:
1. Professor Tore Lunde
2. Lagdommer Randi Grøndalen
3. Generalsekretær Karl Johan Hallaråker
4. Rektor Trond Blindheim
5. Daglig leder og generalsekretær Gunnar Buvik
6. Advokat Signe Eriksen
7. Direktør Wenche Jacobsen
8. Advokat Rune Erstad
9. Sorenskriver Liv Synnøve Taraldsrud
1. Sakens bakgrunn
Saken gjelder Forbrukerombudets nedprioritering av klage på Rieber & Søns markedsføring av Vestlandslefsa.
Forbrukerombudet mottok 24.2.2009 en klage fra N.N. på Rieber & Søns markedsføring av Vestlandslefsa. Det fremgår av klagen at produktet på forpakningen blant annet har opplysninger om at lefsa blir laget etter en oppskrift som med sikkerhet ble brukt i Hardanger helt tilbake til år 1630. Det fremgår videre at det på forpakningen er gitt opplysninger om ingredienser som blan annet inneholder aroma og farge. Klager anfører i sin klage at disse ingrediensene ikke fantes i år 1630 og at utsagnet om at Vestlandslefsa lages etter en oppskrift som går tilbake til dette året derfor ikke er korrekt.
Forbrukerombudet fant ikke å kunne ta saken opp til realitetsbehandling. Det ble i hovedsak vist til prioriteringshensyn.
I brev av 3.3.2009 ba klager om at saken ble sendt til Markedsrådet for vurdering av nedprioriteringsspørsmålet.
Saken ble oversendt Markedsrådet ved ekspedisjon av 21.9.2009. Behandlingen av saken fant sted den 30. november 2009. Ingen av partene møtte.
2. Klagers anførsler
Klager mener Rieber & Søns markedsføring av Vestlandslefsa er i strid med markedsføringsloven, siden det er åpenbare usannheter på forpakningen, noe produsenten har vært klar over siden august 2008.
Han ber om at Forbrukerombudet pålegges å realitetsbehandle saken.
3. Forbrukerombudets anførsler
Forbrukerombudet skal, ut fra hensynet til forbrukerne, føre tilsyn med at bestemmelsene i markedsføringslovens kapittel 1 – 5, eller bestemmelser gitt i medhold av denne loven, overholdes, jf. markedsføringsloven (mfl.) § 34 første og andre ledd. Ordlyden, «ut fra hensynet til forbrukerne» tilsier at bestemmelsen gir Forbrukerombudet hjemmel til å vurdere om det foreligger tilstrekkelig sterke forbrukerinteresser til at saken bør realitetsbehandles, eller om man av prioriteringshensyn bør la saken ligge.
På grunn av stor saksmengde er det nødvendig med en streng prioritering av hvilke saker som skal tas til realitetsbehandling hos Forbrukerombudet. For å behandle saker på en mest mulig effektiv måte, er virksomheten hvert år organisert i en virksomhetsplan. Innenfor de virksomhetsområder som finnes i denne planen, arbeider Forbrukerombudet for å få bredest mulig gjennomslag for ulike typer saker, for eksempel slik at en problemstilling som er av stor praktisk, økonomisk eller sikkerhetsmessig betydning for mange forbrukere, tas opp med en hel bransje samtidig.
På bakgrunn av henvendelser Forbrukerombudet mottok i 2008 og samfunnsutviklingen for øvrig, vil hovedprioriteringene i 2009 blant annet være følgende emner: Finansielle tjenester, bolig, IKT, barns avtalekompetanse og internasjonalt arbeid.
Dersom Forbrukerombudet mottar henvendelser som tyder på at det er store problemer i en bransje eller i tilknytning til et fenomen som det ikke allerede er planlagt å jobbe særskilt med i 2009, vil det bli foretatt en vurdering av om noen av de planlagte aktivitetene skal gå ut, på bekostning av det nye. Forbrukerombudet finner ikke at denne klagen er av en slik karakter at det er nødvendig å gripe fatt i problemstillingen på nåværende tidspunkt.
Forbrukerombudet nedlegger slik påstand:
Klagen på Forbrukerombudets nedprioritering av Rieber & Søns markedsføring av Vestlandslefsa tas ikke til følge.
4. Markedsrådets bemerkninger
Forbrukerombudet skal, ut i fra hensynet til forbrukerne, føre tilsyn med at det ikke skjer markedsmisbruk i strid med markedsføringsloven kap. 1 – 5, eller bestemmelser gitt i medhold av denne loven, jf. mfl. § 34 første og andre ledd. Ordlyden «ut fra hensynet til forbrukerne» tilsier at bestemmelsen gir Forbrukerombudet en vid skjønnsmessig adgang til å vurdere om det foreligger tilstrekkelige forbrukerinteresser til at saken bør realitetsbehandles, eller om man av prioriteringshensyn bør la saken ligge.
Markedsrådet har i alminnelighet lagt terskelen relativt høyt for å overprøve Forbrukerombudets avgjørelse om nedprioritering. Bakgrunnen for dette er at Forbrukerombudet som regel selv har den beste oversikt over hvilke saker som foreligger til behandling, og som derfor best kan foreta en prioritering av sakene.
Markedsrådet er enig med Forbrukerombudet i at forbrukerhensynet ikke gjør seg sterkt nok gjeldende til at ombudet skal pålegges å realitetsbehandle denne saken nå, og viser til Forbrukerombudets anførsler.
Klagen har etter dette ikke ført frem.
Avgjørelsen er enstemmig.
Vedtak:
Klagen på Forbrukerombudets nedprioritering av å vurdere lovligheten av Rieber & Søns markedsføring av Vestlandslefsa tas ikke til følge.