I juni 2022 fattet Forbrukertilsynet vedtak mot tre kosmetikkaktører (BliVakker, Coverbrands og Blush) for bruk av villedende førpriser i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday 2021.
Forbrukertilsynet mener alle aktørene hadde brukt førpriser som ikke var reelle, slik at forbrukerne kunne tro at de fikk et bedre avslag på produktene enn det som var tilfelle.
Les saken her: Gebyr til tre store kosmetikkaktører
Alle aktørene klaget vedtaket inn til Markedsrådet, som nå har ferdigbehandlet saken. Markedsrådet gir i all hovedsak Forbrukertilsynet medhold, og kosmetikkaktørene blir ilagt både overtredelsesgebyr og forbudsvedtak med tvangsmulkt for brudd på markedsføringsloven.
- BliVakker får 3 millioner i overtredelsesgebyr og 4 millioner i tvangsmulkt
- Blush får 1,5 millioner i overtredelsesgebyr og 3 millioner i tvangsmulkt
- Coverbrands fikk 700 000 i overtredelsesgebyr og 1,5 i tvangsmulkt
Overtredelsesgebyr er en sanksjon som ilegges for lovbrudd som de næringsdrivende allerede har begått. Tvangsmulkt blir utløst dersom lovbruddene gjentar seg.
Se Markedsrådets avgjørelse:
BliVakkker
Blush
Coverbrands
Nødvendig med høye gebyrer
Forbrukertilsynet mener det er flere grunner til at gebyrene for denne typen lovbrudd skal settes høyt. Forbrukertilsynet ser at tidligere vedtak ikke har hatt tilstrekkelig allmennpreventiv effekt.
Forbrukertilsynet ser også svært alvorlig på saker hvor aktører tidligere er gjort oppmerksom på lovbrudd, dette illustreres blant annet i disse sakene.
– Det skal ikke lønne seg å bryte loven. For at næringsdrivende skal ta reglene på tilstrekkelig alvor, ser vi behov for å øke gebyrene sammenlignet med tidligere praksis, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.
Gebyrene i disse sakene er de høyeste Forbrukertilsynet har gitt for denne type lovbrudd. Vi ser det som nødvendig ut fra lovbruddets karakter, blant annet type brudd, omfang og inntjeningspotensial, samt individual- og allmennpreventive hensyn.
Markedsrådet har redusert gebyrene i forhold til Forbrukertilsynets påstand, men de er fortsatt rekordhøye sammenliknet med tidligere gebyrer gitt for tilsvarende brudd på markedsføringsloven.
Markedsrådet støtter Forbrukertilsynet i at gebyrene for denne typen lovbrudd skal økes, men at økningen bør skje mer gradvis.
Dette er saken:
- November 2020: Forbrukertilsynet undersøker Black Friday-markedsføring.
- Januar 2021: Forbrukertilsynet sender brev om feil i markedsføringen til 14 næringslivsaktører.
- November 2021: Forbrukertilsynet gjennomfører ny Black Friday-aksjon
- April 2022: Forbrukertilsynet varsler gebyr til BliVakker, Blush og Coverbrands.
- Juni 2022: Forbrukertilsynet vedtar gebyr mot alle de tre aktørene.
- Oktober 2022: Forbrukertilsynet oversender klagene på vedtakene til Markedsrådet.
- Mars 2023: Markedsrådet fatter vedtak i sakene.