Manipulativ design oppdaget i 4 av 10 nettbutikker

Publisert:
Oppdatert:

399 nettbutikker ble sjekket for manipulativ design. 148 av dem benyttet grep i sin markedføring som har som mål å få forbrukere til å handle mer.

EU-kommisjonen og nasjonale forbrukermyndigheter i 23 medlemsland, Norge og Island publiserte denne uken resultatet av undersøkelsen av flere hundre nettsider som selger alt fra elektronikk til klær.

Formålet med undersøkelsen var å se hvor mange nettbutikker som bruker manipulerende design. Det vil si en metode for å få forbrukere til å kjøpe varer eller tjenester de vanligvis ikke ville ha gjort, eller gå med på avtaler om abonnement eller andre måter å dele personopplysninger på.

42 nettbutikker brukte falsk nedtelling om at varen eller tjenesten er på salg for å sikre at forbrukeren kjøper her og nå.

54 av nettsidene brukte teknikker for å få forbrukere til å bli medlem av et abonnement eller velge et dyrere produkt, enten gjennom visuelle virkemidler eller språk.

70 av nettsidene gjemte bort eller gjorde viktig informasjon mindre synlig for forbrukerne. For eksempel fraktkostnader eller et rimeligere alternativ.

Direktør i Forbrukertilsynet Trond Rønningen mener resultatet av undersøkelsen viser at mange forbrukere bør være mer obs når de handler på nettet.

– Det er urovekkende at så mange nettbutikker bruker manipulerende design for å påvirke forbrukere til noe de ellers kanskje ikke ville ha gjort. Forbrukertilsynet vil følge opp bruk av manipulerende design slik at forbrukerne kan ta gode valg, sier han.

Her finner du hele pressemeldingen fra EU-kommisjonen.