Mener dansk påvirker bryter loven

Forbrukertilsynet mener den danske påvirkeren Fie Laursen bryter loven ved omfattende markedsføring av kosmetiske inngrep i sosiale medier.

Publisert:
Oppdatert:

Innleggene inneholder blant annet markedsføring for en rumpeoperasjon hun har fått gjennomført. Gjennom bilder og videoer viser hun behandlingsprosessen, før -og etterbilder og gir informasjon om klinikken inngrepene ble utført ved, men har utelatt å nevne noe om hvilken risiko en slik operasjon potensielt kan ha. I videoen gir hun også følgerne en rabattkode som kan brukes på en valgfri kosmetisk behandling, noe som gjør markedsføringen særlig kritikkverdig sett opp mot regelverket.

Markedsføringsloven har egne bestemmelser for å beskytte barn og unge mot markedsføring som spiller på sosial usikkerhet eller dårlig selvtillit. Innleggene til påvirkeren strider med dette regelverket, mener Forbrukertilsynet.

– Barn og unge er eksponert for markedsføringen når innleggene er delt i kanaler hvor de er så aktive brukere. I tillegg er det vår vurdering at markedsføringen retter seg til norske forbrukere når man ser på profilen, perioden for markedsføringen, og bosted i perioden. Da må hun forholde seg til norske lover, sier Tonje Hovde Skjelbostad, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.

I tillegg til å beskrive prosessen i detalj for sine følgere, har det også blitt avholdt en en konkurranse hvor følgerne kunne vinne en valgfri kosmetisk operasjon. For å delta i konkurransen måtte man like klinikkens side, tagge tre venner og dele sitt favoritt før –og etterbilde.

– Konkurranser skaper ofte mer engasjement, og fører til at innlegget blir spredd til enda flere mindreårige. Det gjør det hele enda mer alvorlig når man bruker en slik markedsføringsteknikk for en tjeneste som i utgangspunktet er helt uegnet å markedsføre til en ung målgruppe sier Skjelbostad.