Næringsdrivende bryter loven ved å bruke Google Automated Discounts

De siste ukene har det vært mye oppmerksomhet rundt prisverktøyet «Google Automated Discounts» (GAD). Forbrukertilsynet har nå konkludert med at verktøyet ikke viser korrekte førpriser. Næringsdrivende som bruker verktøyet bryter derfor etter vårt syn loven.

Publisert:

Tjenesten GAD er basert på AI-teknologi og innebærer at nettbutikkene lar Google fastsette tilbudspriser på bakgrunn av blant annet trender, etterspørsel og konkurrerende priser.

Vi mener at Google Automated Discounts ikke er forenlig med kravene som følger av prisopplysningsforskriften § 9a.

– Næringsdrivende som bruker dette verktøyet følger ikke prisreglene og kan derfor risikere økonomiske reaksjoner fra Forbrukertilsynet, sier direktør Bente Øverli.

Slik fungerer GAD

Forbrukere som søker etter produkter via Google vil få opp en rekke annonser øverst i sitt søk. Hvis noen nettbutikker bruker GAD, vil forbrukerne kunne se en annonse hvor produktet markedsføres med en tilbudspris (GAD-pris) sammen med en høyere, overstrøket pris.

De første tre dagene er GAD-prisene tilgjengelig for 10 % av brukerne. Etter dette blir prisene tilgjengelig for 90 % av brukerne. GAD-prisene er kun tilgjengelig via Google-søk. Forbrukere som går direkte inn på nettbutikkene vil derfor ikke få tilgang til de samme tilbudsprisene.

Viser ikke korrekt førpris

Forbrukertilsynet har sett nærmere på denne praksisen. Vår konklusjon er at markedsføring av prisnedsettelser ved bruk av GAD er å anse som salgsmarkedsføring etter  prisopplysningsforskriften § 9a. Dette innebærer at næringsdrivende må oppgi korrekt førpris (laveste pris siste 30 dager). Ved fastsettelse av førpris må butikkene blant annet ta hensyn til prisene som er brukt via GAD de siste 30 dagene.

Den overstrøkede prisen som vises i GAD-annonser, er imidlertid ikke butikkens laveste pris de siste 30 dagene, men prisen som brukes i nettbutikken til enhver tid. Nettbutikker som bruker GAD viser derfor ikke korrekt førpris.

Mer informasjon om GAD og Forbrukertilsynets redegjørelse finner dere her.

Flere artikler

Europeiske forbrukermyndigheter vil rydde opp i spillbransjen

Europeiske forbrukermyndigheter har publisert sju prinsipper for virtuell valuta i spill.