Netthandel

Forbrukervernlovgivningen stiller strenge krav til næringsdrivende som driver nettbutikk. Det er viktig at disse kravene følges, slik at forbrukerne kan handle enkelt og trygt på nett.

Publisert:
Oppdatert:

Viktig å vite

Opplysningskrav

Den næringsdrivende skal gi en rekke opplysninger til forbrukeren før og etter kjøp på internett.

Abonnementsfeller

Enkelte næringsdrivende markedsfører «prøvepakker» eller «introduksjonstilbud som i realiteten er et abonnement. Det må være klart for forbrukeren at dette er et abonnement, og ikke et engangskjøp.

Nettsvindel

Forbrukere blir jevnlig forsøkt svindlet gjennom ulike typer henvendelser på nett. Blant annet ser vi flere tilfeller av abonnement som er forkledd som premier.

Les mer om nettsvindel.

Useriøse nettbutikker, falske merkevarer og dropshipping

Markedsføring av falske merkevarer florerer på nettet, særlig i sosiale medier. Du kan selv kjenne igjen en useriøs nettbutikk hvis du vet hva du skal se etter.

Dropshipping er en type forretningsmodell som brukes av næringsdrivende som selger varer på nettet, men hvor den næringsdrivende selv ikke holder varene på eget lager. Nettsiden du handler fra kan se norsk ut, men varene du kjøper blir sendt fra en tredjepart som oftest holder til utenfor EU, for eksempel i Kina.

Les mer om hva og hvordan du kan finne ut om du handler fra en dropshipper her.

Hva gjør vi?

  • Vi fører tilsyn med at næringsdrivende følger angrerettloven og markedsføringsloven
  • Vi informerer og veileder om ehandelsloven
  • Vi driver opplysende arbeid for å hindre at forbrukere blir lurt på nett

Visste du at….

en undersøkelse gjort av Forbruksforskningsinstituttet SIFO, viser at 1 av 5 forbrukere har utfordringer med å ivareta sine rettigheter i en digitalisert hverdag.

Flere artikler

Mykje manipulerande design i marknadsføring

Ein aksjon i regi av International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN) undersøkte appane og nettsidene til 642 næringsdrivande. Over 75 prosent inneheldt manipulerande design.