Nordiske forbrukermyndigheter styrker samarbeidet

De nordiske forbrukermyndighetene ser en økt betydning av internasjonalt samarbeid ettersom lignende forbrukerutfordringer påvirker forbrukere i alle de nordiske landene.

Publisert:

Fra 26. til 28. august møttes forbrukermyndighetene fra Danmark, Færøyene, Finland, Grønland, Island, Sverige og Norge for å diskutere felles forbrukerutfordringer og håndhevingsmetoder.

Siden de nordiske landene har lignende regelverk på mange områder, er det lettere å samarbeide på tvers av grensene.

Vi ser nye handelsplattformer og trender spre seg raskt over det europeiske markedet. For å kunne reagere på disse nye forbrukerutfordringene, som digitalisering, store globale aktører, e-handel og markedsføring på tvers av landegrenser, må hver myndighet bruke ressursene sine effektivt.

Derfor er et pågående nordisk samarbeid avgjørende for å forhindre og stoppe ulovlige markedsføringspraksiser og urimelige kontraktsvilkår i de nordiske landene.

Les hele fellesuttalelsen fra møtet på Svalbard her.

Mer samarbeid kan føre til at nordiske forbrukermyndigheter kan gjennomføre flere håndhevelsessaker ved å samle ressurser for viktige saker. Dette kan være til fordel for nordiske forbrukere, da de vil oppleve samme praksis uavhengig av hvilket nordisk land den næringsdrivende er etablert i.

– Nordisk samarbeid har ført til utviklingen av flere felles nordiske standpunkter de siste årene. Vi vil sørge for at dette gode samarbeidet fortsetter. Kjernen i vårt oppdrag forblir den samme i alle de nordiske landene – vi jobber på vegne av forbrukerne. De grunnleggende forbrukerrettighetene er kjernen i alt vi gjør, sier Bente Øverli som er fungerende direktør for Forbrukertilsynet.