Dette betyr at norske forbrukere om få år slipper å sitte med skjegget i postkassa når TV2 Sumo, Netflix, Windows eller andre digitale tjenester eller dataprogrammer ikke fungerer som de skal.
– Det er på høy tid at forbrukerne får gode rettigheter som vi kan bruke dersom de digitale tjenestene vi kjøper ikke fungerer, sier direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth.
– Dette vil skjerpe kravene til alle som selger digitalt innhold til forbrukere.
Flere fordeler
I hovedsak går de nye reglene, som kommer i løpet av 2021, ut på:
- Hvis det er feil med en digital ytelse som leverandøren ikke klarer å reparere innen rimelig tid, har forbrukeren rett til prisavslag eller full refusjon innen 14 dager.
- Garantiperioden når man har kjøpt for eksempel et dataprogram eller dataspill kan ikke være kortere enn to år. For strømmetjenester og andre tjenester som leveres kontinuerlig, har man rettigheter så lenge man er abonnent.
- Ved abonnementstjenester kan den næringsdrivende bare endre innholdet dersom det står i kontrakten. Forbrukeren må også bli varslet før endringen og få mulighet til å si opp avtalen.
EU har også vedtatt at forbrukere får sterkere rettigheter ved kjøp av varer. Hvert land skal dessuten selv kunne bestemme om forbrukere skal ha lengre reklamasjonsfrist enn EU-minimumet som er to år. Dette betyr at Norge fortsatt kan ha fem års lengstefrist for reklamasjon på varer.