Nye digitale forbrukerrettigheter

EU har vedtatt at forbrukere skal ha klare, lovfestede rettigheter også ved kjøp av digitale tjenester og innhold.

Publisert:
Oppdatert:

Dette betyr at norske forbrukere om få år slipper å sitte med skjegget i postkassa når TV2 Sumo, Netflix, Windows eller andre digitale tjenester eller dataprogrammer ikke fungerer som de skal.

– Det er på høy tid at forbrukerne får gode rettigheter som vi kan bruke dersom de digitale tjenestene vi kjøper ikke fungerer, sier direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth.

– Dette vil skjerpe kravene til alle som selger digitalt innhold til forbrukere.

Flere fordeler

I hovedsak går de nye reglene, som kommer i løpet av 2021, ut på:

EU har også vedtatt at forbrukere får sterkere rettigheter ved kjøp av varer. Hvert land skal dessuten selv kunne bestemme om forbrukere skal ha lengre reklamasjonsfrist enn EU-minimumet som er to år. Dette betyr at Norge fortsatt kan ha fem års lengstefrist for reklamasjon på varer.