Nye regler for salg

Fra 1. oktober gjelder nye regler for markedsføring av prisnedsettelser på varer. Alle som planlegger å annonsere salg, må nå sette seg inn i de nye reglene.

Publisert:
Oppdatert:

Formålet med de nye reglene er blant annet å forhindre at næringsdrivende markedsfører kunstig høye førpriser.

Forbrukertilsynet har laget en veiledning til de nye reglene: Regler for prismarkedsføring. Veiledningen vil oppdateres fortløpende. Dersom du ikke finner svar på det du lurer på, kan du ta kontakt med Forbrukertilsynet per e-post eller telefon.

Se lovteksten her

De nye reglene er inntatt i prisopplysningsforskriften § 9a og lyder som følger:

«Der prisen på varer markedsføres som nedsatt, skal den næringsdrivende gi informasjon om varens førpris.

Førprisen er den laveste prisen som den næringsdrivende har anvendt i minimum 30 dager før markedsføringen startet. Med laveste pris menes prisen som har blitt anvendt for varen overfor allmennheten, eller andre større grupper av forbrukere som tilhører ulike lojalitetsprogrammer eller kundeklubber. Der prisnedsettelsen øker gradvis, er førprisen den laveste prisen før første prisnedsettelse.»

Forbrukervernet styrkes

Årsaken til at disse reglene endres, skyldes EUs moderniseringsdirektiv som nå blir innført i Norge. Les mer: Nye reglar styrkar forbrukervernet

Endringene berører sentrale deler av lovgivningen som Forbrukertilsynet håndhever, og vi vil i tiden fremover oppdatere temasider og veiledere for de berørte områdene.