Forbrukertilsynets høringssvar – forslag til regler for lånebasert folkefinansiering

Publisert:

 Vi viser til Finansdepartementets høringsbrev av 26. april 2019 vedrørende Finanstilsynets forslag til regler for lånebasert folkefinansiering. I høringsbrevet bes det ikke om merknader til den delen av forslaget som gjelder forbud mot formidling av lån til forbrukere via låneformidlingsplattformer. Vi bemerker likevel at vi i vårt høringssvar av 13. desember 2018 støtter et forbud mot formidling av lån til forbrukere via låneformidlingsplattformer, og at vi mener det er viktig at et forbud innføres raskt.

Finanstilsynet skriver i forslaget at det blant annet ut fra hensynet til kundebeskyttelse er nødvendig å innføre nærmere krav til plattformer for lånebasert folkefinansiering, og at det er viktig med god investor- og forbrukerbeskyttelse uavhengig av hvilke plattformer tjenesteyter benytter. Finanstilsynet skriver videre at det er viktig at det ikke utvikles et omfattende og lite gjennomsiktig lånemarked, som ikke er underlagt tilsvarende krav til kundebeskyttelse som gjelder for andre aktører i finansmarkedene. Videre er det vist til at stadig flere land regulerer folkefinansiering, og at blant annet Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia, Spania, Østerrike, Portugal og Finland har innført eget lovverk for folkefinansiering, og at Sverige nå utreder et lovforslag.

Finanstilsynet skriver videre i forslaget at erfaringene i andre land og erfaringer med norske låneformidlingsplattformer tilsier at det bør stilles nye krav til lånebasert folkefinansiering. En slik regulering vil sikre bedre forutberegnelighet for etablerte virksomheter og foretak som ønsker å starte opp låneformidlingsvirksomhet, og det vil styrke Finanstilsynets mulighet til å følge opp foretakenes virksomhet. Finanstilsynet foreslår blant annet:

Forbrukertilsynet mener dette er viktige og nødvendige tiltak, og vi støtter derfor Finanstilsynets forslag.

Forslaget vil forhåpentligvis gi tilstrekkelig kundebeskyttelse, både i oppgangstider og i nedgangstider. Vi vil også peke på at fremveksten av låneformidlingsplattformer i Norge i hovedsak har skjedd etter finanskrisen i 2008-2009, og Forbrukertilsynet er bekymret for at dagens regler ikke vil gi forbrukerne tilstrekkelig beskyttelse dersom det skulle inntreffe en ny finanskrise, og at Finanstilsynet ikke vil ha den nødvendige oversikt over bransjen til å kunne drive effektivt tilsyn. Vi nevner også den tidligere tjenesten TrustBuddy, som etterlot seg store problemer da det gikk konkurs for noen år siden, og hvor mange norske forbrukere tapte penger.

Vi støtter også forslaget til at hovedvekten av reglene kan tas inn i forskriftsform, slik at regelverket kan tilpasses fremtidige EU-regler uten tidkrevende lovgivningsprosesser, særlig EU-kommisjonens forslag til EU-regelverk om folkefinansiering datert 8. mars 2018.

Med vennlig hilsen for Forbrukertilsynet
Jo Gjedrem avdelingsdirektør

Dokumentet er godkjent elektronisk og har derfor ingen håndskrevet signatur